V boji o budoucnost (s) umělou inteligencí jdou rukavice dolů

Kontury sporu o podobu umělé inteligence se začínají rýsovat. Bývalý vědec číslo jedna v OpenAI zakládá konkurenční firmu, ekonomové varují před ztrátou pracovních míst a Apple nestíhá. 

Kontury sporu o podobu umělé inteligence se začínají rýsovat. Bývalý vědec číslo jedna v OpenAI zakládá konkurenční firmu, ekonomové varují před ztrátou pracovních míst a Apple nestíhá. 

Celý článek
0

Čínští výrobci solárních panelů krachují. Peking to přehnal s dotacemi

Výrobní kapacity pro produkci solárních panelů se ztrojnásobily a marže klesly o sedmdesát procent, stěžují si čínské firmy.

Výrobní kapacity pro produkci solárních panelů se ztrojnásobily a marže klesly o sedmdesát procent, stěžují si čínské firmy.

Celý článek
0

OPEC bojuje s USA o cenu ropy. Dosud vyhrávali Američané

Američtí těžaři zvýšili produkci díky boomu těžby ropy z břidlicových ložisek až na třináct milionů barelů za den. Pro ropný kartel OPEC vedený Saúdskou Arábií to znamená ztráty ve výši bilionů dolarů na ušlých ziscích.

Američtí těžaři zvýšili produkci díky boomu těžby ropy z břidlicových ložisek až na třináct milionů barelů za den. Pro ropný kartel OPEC vedený Saúdskou Arábií to znamená ztráty ve výši bilionů dolarů na ušlých ziscích.

Celý článek
0

Vylepšený Enyaq od Škody: Vyšší výkon, delší dojezd a přepracovaný infotainment

Na rok 2024 nachystala Škoda několik vylepšení svého plně elektrického modelu Enyaq. Motor má vyšší výkon, na jedno nabití dojede vůz dál a displej má nové uspořádání.

Vylepšený Enyaq od Škody: Vyšší výkon, delší dojezd a přepracovaný infotainment
Škoda Enyaq RS | Škoda Auto

Výrazné změny si připravila mladoboleslavská Škoda pro svůj plně elektrický model Enyaq. Jednou z nejvýraznějších změn pro rok 2024 je kompletní přepracování infotainmentu, známého také jako Human-Machine Interface (HMI) rozhraní.

„Nové je prakticky všechno, vzhled ikonek, barvy, pozadí,“ říká Ján Rehák, který na vývoji nového HMI pracoval: „Novému stylu říkáme Flow HMI, mají ho i nové generace modelů Kodiaq a Superb a vychází z jednotného systému digitálního designu, který zastřešuje také mobilní aplikace značky Škoda a webové stránky.“

Jednou za zajímavých novinek je nové uspořádání displeje, který je lemován horním a spodním pruhem ikon. Horní pruh se zaměřuje na funkce spojené s vozidlem, zatímco spodní pruh umožňuje řidiči rychlý přístup k multimediálním funkcím nebo navigaci. Obsah ikonek v obou pruzích je navíc plně přizpůsobitelný podle preferencí řidiče.

nový infotainment / Škoda Auto

Nový modelový rok přináší také vylepšení výkonu a dojezdu. Elektrický motor umístěný na zadní nápravě má zvýšený výkon o 60 kW na celkových 210 kW. Toto zlepšení výkonu je patrné i u modelu Enyaq 85x s pohonem všech kol, který nyní disponuje stejným systémovým výkonem. Maximální točivý moment dosahuje hodnoty 545 Nm.

Zvýšení výkonu není jedinou vylepšenou oblastí. Inovace motoru zahrnuje tenčí statorové a rotorové plechy, lepší permanentní magnety, proměnnou řídicí frekvenci invertoru a upravený převodový stupeň reduktoru. Zavedení olejového chlazení dále přispívá k efektivnosti celého systému.

S novým a výkonnějším motorem jdou ruku v ruce i zlepšená jízdní dynamika a delší dojezd na jedno nabití. Model Enyaq 85 dosahuje dojezdu přes 560 km, zatímco verze RS nabízí více než 570 km.

Výbava vozů Enyaq pro rok 2024 je vylepšena novým hardwarem a softwarovými inovacemi, které zajišťují plynulejší fungování infotainmentu. Jedním z klíčových prvků je nová funkce předehřívání baterie, která optimalizuje teplotu baterie pro rychlé nabíjení v chladných podmínkách. Tuto funkci lze spustit manuálně, popřípadě se aktivuje automaticky na základě plánu nabíjení zohledňujícího trasu vozidla.

Další inovací je vylepšený systém bezklíčového odemykání Kessy, který umožňuje automatické zamknutí vozu, když se řidič vzdálí více než 2,5 metru od vozu. S novým modelovým rokem se rodina vozů Enyaq rozšířila také o luxusní verzi Laurin & Klement.