Volvo EX30

Nejdostupnější elektromodel Volvo EX30, jenž se vyrábí v Belgii, by kvůli Trumpovým clům prakticky nebylo možné vyvážet do USA

Foto: Veyron Photo / Shutterstock.com

Krize evropského autoprůmyslu

Volvo škrtá: o práci přijdou tisíce bílých límečků. I kvůli Trumpovým clům

Slavná švédská automobilka Volvo Cars se chystá na horší časy. Kvůli rostoucím nákladům, klesajícímu zájmu o elektromobily a chaosu kolem amerických cel se rozhodla propustit až 3000 zaměstnanců.

Volvo Cars zruší v rámci rozsáhlé restrukturalizace oznámené minulý měsíc tři tisíce pracovních míst, oznámila automobilka v tiskové zprávě. Představuje to zhruba sedm procent její pracovní síly – koncem loňského roku firma zaměstnávala na plný úvazek více než 42 tisíc lidí.

Důvod? Rostoucí náklady, ochlazující se zájem o elektromobily a nejistota kolem mezinárodních obchodních válek. Vzhledem k tomu, že většina výroby společnosti probíhá v Evropě a v Číně, je značka zranitelnější vůči plánovaným americkým clům než mnoho jejích evropských konkurentů.

Největší zásah pocítí kancelářské týmy přímo ve Švédsku. Těch se týkají tři čtvrtiny plánované redukce, celosvětově se Volvo zbaví 15 procent tzv. bílých límečků. Kancelářské pozice tvoří necelou polovinu pracovní síly společnosti.

„Bylo to obtížné rozhodnutí, ale je nezbytné, pokud chceme vybudovat silnější a odolnější Volvo,“ řekl Håkan Samuelsson, prezident a generální ředitel společnosti Volvo Cars.

Už v dubnu firma, již většinově vlastní čínský holding Geely, ohlásila, že chce ušetřit 18 miliard švédských korun (v přepočtu asi 41 miliard českých korun) a zvolnit v investicích. A varovala, že propouštění je nevyhnutelné.

Americký prezident Donald Trump v pátek oznámil, že hodlá na dovoz z Evropské unie uvalit 50procentní clo. Po nedělním telefonátu se šéfkou Evropské komise Ursulou von der Leyenovou však uvedl, že souhlasí s odkladem zavedení tohoto cla do 9. července.

V případě, že na Trumpovy tarify skutečně dojde, znemožnilo by to Volvu vyvážet její nejdostupnější vozy do Spojených států, řekl agentuře Reuters šéf automobilky Håkan Samuelsson. Týká se to především jejího nejpopulárnějšího městského elektromobilu EX30, který se vyrábí v Belgii.

Volvo Cars má za sebou pestrou historii – od roku 2010 patří čínské Geely, které značku převzalo od amerického Fordu. Ten Volvo koupil v roce 1999 od původní švédské stejnojmenné mateřské skupiny, která se dnes specializuje na nákladní vozy. V roce 2021 Volvo Cars vstoupilo na stockholmskou burzu.

S využitím ČTK