A pak že to nejde. Uzbekistán hlásí prvního jednorožce, Uzum umí e-commerce i digitální banku

Unikátní ekosystém digitálních služeb Uzum získal investice ve výši 114 milionů dolarů. Stal se tak prvním uzbeckým technologickým jednorožcem. Platforma kombinuje e-commerce, bankovní i doručovací služby a každý měsíc ji využívá víc než deset milionů lidí z celé země, tedy asi třetina její populace.

A pak že to nejde. Uzbekistán hlásí prvního jednorožce, Uzum umí e-commerce i digitální banku
Stačí miliarda dolarů a jednorožec je na světě | Hrot24, vygenerováno v Midjourney

V Uzbekistánu prý roste trh e-commerce řešení nejrychleji z celé Střední Asie a do roku 2027 se předpokládá jeho až sedminásobný růst. Alespoň to tvrdí společnost Uzum na základě výsledků studie KPMG. Loni zároveň tamní HDP vzrostlo o šest procent, což spolu s tím, že má země hodně mladých lidí v populaci a dobrou dostupnost internetu, znamená další potenciál k růstu její ekonomiky. Uzbekistán má na druhou stranu zatím poměrně nízké zastoupení bankovních a finančních služeb. Situace tak nahrává vzniku a rychlému úspěchu firem, které si příležitosti v oblasti e-commerce a financí uvědomují.

Djasur Djumaev, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Uzum, pro server TechCrunch uvedl, že Uzbekové dříve nakupovali především online prostřednictvím skupin na sociálních sítích, jako jsou Instagram, TikTok a Telegram. Jenže tento systém neumožňoval obchodníkům držet větší skladové zásoby, ani rozvíjet logistiku. Djumaev v tom viděl potenciál a v roce 2022 nabídl lidem nejprve online tržiště s komplexní logistikou a systémem doručování. Dnes má více než osm milionů aktivních uživatelů měsíčně a sdružuje přes devět tisíc obchodníků.

Krátce po tomto úspěchu se společnost Uzum pustila do fintech služeb s produktem BNPL, tedy buy-now-pay-later (kup nyní, zaplať později). Podle Djumaeva se v současnosti prostřednictvím řešení odložených plateb uskutečňuje přibližně 45 až 50 procent e-commerce transakcí. Zároveň firma, aby podpořila svůj další rozvoj, vstoupila do oblasti rozvozu potravin a založila digitální banku. I díky tomu měl startup za rok 2023 čistý zisk zhruba 100 milionů dolarů.

Technologický startup Uzum v sobě kombinuje e-commerce či finanční služby i logistiku / Foto: Uzum

K tomu všemu nyní Uzum získal díky kombinaci kola financování série A (52 milionu dolarů) a dluhového financování (62 milionu dolarů) dohromady dalších 114 milionů dolarů. Tím pádem se stal jednorožcem s cenou 1,16 miliardy dolarů. Kolo vedla globální společnost FinSight Ventures, do jejíhož portfolia patří například společnosti Intercom, ThoughtSpot, Automation Anywhere či Toss. K ní se připojila společnost Xanara Investment Management ze SAE a zároveň i top management ze společnosti Uzum. 

Získané peníze Uzum podle webu TechCrunch nejspíše rozdělí, přičemž dvě třetiny investuje do fintech a zbylou třetinu do rozvoje e-commerce. Plánuje totiž uvedení nových produktů pro nezajištěné úvěry fyzickým i právnickým osobám a rozvíjet IT i logistickou infrastrukturu. Společnost však myslí i na lákání dalších investorů. Letos by chtěla získat dalších 200 milionů dolarů v kole financování B, a to zejména od investorů na Středním východě, ve Velké Británii či USA.