Manažerům už s pracujícími Korejci došla trpělivost. Nové opatření zakazuje přinášet si do kavárny vlastní hardware, včetně tiskáren, monitorů či scannerů
koláž Hrot24 / Shutterstock.com
Absurdní trend
Upracovaní Jihokorejci vytáčejí Starbucks: „Nenoste nám sem ty monitory a tiskárny,“ zakázal kávový gigant
Starbucks v Jižní Koreji se potýká s nezvyklým problémem – část zákazníků si kavárny plete s vlastním kancelářským koutkem. Do poboček si nosí stolní počítače, tiskárny nebo dokonce skládací paravány, kterými si ohraničují stoly. V reakci na to začal řetězec po celé zemi vyvěšovat oznámení, v nichž prosí hosty, aby podobná zařízení nechávali doma.
redaktor
Korejský Starbucks už nemá být místem nekonečných sezení a pracovních setkání. Lidem, kteří pracují nebo studují celé hodiny v kavárnách, zavádí nová omezení týkající se nadměrného používání osobních zařízení.
Jihokorejci jsou známí svou pracovitostí. Svým povoláním žijí natolik, že část z nich do kaváren nosí dokonce i tiskárny, monitory, nebo skenery.
Zaberou stůl pro čtyři lidi a s jednou kávou vedle počítače pracují třeba 12 hodin. Pro zákazníka je to možná efektivně využitý čas, kavárny na tom však tratí. Proto nové zákazy.
Podle mluvčí společnosti jde o snahu zajistit „příjemné a přístupné prostředí“ pro všechny hosty. Notebooky a menší elektronika jsou nadále vítány, ale větší vybavení, které omezuje počet volných míst, už ne.
Zajímavé je, že nová pravidla nestanovují časový limit pro pobyt v kavárně. Fenomén dlouhého vysedávání s prací či učením v kavárnách má v Jižní Koreji dokonce vlastní název: kagongčok (případně v anglofonní transkripci cagongjok).
Jak uvedl deník Business Insider s odkazem na jihokorejská média, Starbucks ve výzvě připomíná, že místa určená pro více osob by měli sdílet i další zákazníci a že osobní věci nemají zůstávat bez dozoru po dlouhou dobu.
Jihokorejský trh je pro Starbucks zásadní – s více než dvěma tisíci poboček je po USA a Číně třetí největší na světě. Přesto firma čelí nepříznivým číslům: v posledním čtvrtletí zaznamenala už šestý pokles tržeb v řadě a akcie jsou od začátku roku spíše na stagnující trajektorii.
Problémy Starbucks se ale netýkají jen Koreje. V březnu letošního roku nový generální ředitel Brian Niccol oznámil největší propouštění v historii firmy – zrušení 1 100 korporátních míst a stovek dalších neobsazených pozic.
Jak jsme již informovali, Niccol přitom získal mimořádně štědrý balíček odměn, který může přesáhnout 100 milionů dolarů ročně (asi 2,103 miliardy korun), včetně 75 milionů v akciích.
Odbory krok označily za cynický a připomněly dlouhodobé spory o kolektivní smlouvu a lepší pracovní podmínky pro více než 10 500 zaměstnanců v odborově organizovaných kavárnách po celé Americe.
Niccol, který ve funkci nahradil Laxmana Narasimhana, tvrdí, že od akcionářů dostal jasný úkol: zefektivnit firmu a zvýšit zisk. V USA proto spouští takzvaný plán „Back to Starbucks“.
Jeho součástí jsou návrat keramických hrnků, samoobslužné bary s dochucovadly a více elektrických zásuvek pro zákazníky. Tedy opatření, která mají naopak pobyt hostů prodloužit a přilákat je zpět do kaváren.
Zatímco v Americe se zákazníci mají cítit vítáni k delšímu posezení, v Koreji Starbucks začíná bránit tomu, aby se z kaváren stávaly improvizované kanceláře.