Daniel Köppl zakládal časopisy Marketing & Media a Marketing Sales Media, pak řídil mediální dům Empresa Media Jaromíra Soukupa.

Profimedia.cz

Týden v médiích XI

Galerie (2)

Investice do reklamy a marketingu stouply o čtyři procenta

Investice do reklamy a marketingu loni vzrostly o pět miliard na 129,7 miliardy korun. Letos by měly vzrůst o pět procent na 136 miliard korun. Predikovaný nárůst investic do reklamy je v meziročním srovnání sice vyšší než loňská čtyři procenta, ale přesto se očekávalo výraznější navýšení. Situa­ci zkomplikovala mimo jiné válka na Ukrajině a ekonomická a energetická krize, uvedla to Asociace komunikačních agentur (AKA).

Zhruba šedesát procent z celkových investic tvoří výdaje na reklamu v médiích. Ceníková hodnota mediální reklamy se loni zvýšila o dvanáct miliard na 125,7 miliardy. Skutečné výdaje na reklamu jsou ale zhruba o třetinu nižší, tedy okolo osmdesáti miliard. Zbylých čtyřicet procent investic tvoří nemediál­ní aktivity, tedy marketingové akce, mobilní a online podpora prodeje či interní komunikace. 

Radní určili finalisty volby šéfa ČT

O post generálního ředitele České televize na léta 2023 až 2029 se utkají – v abecedním pořadí – současný šéf ČT Petr Dvořák, manažer Pavel Hřídel, bývalý šéf TV Prima Martin Konrád, ředitel brněnského studia ČT Jan Souček a televizní producent Jan Štern. Nepostoupili tak Ondřej Cón, Jiří František Potužník a Ondřej Vrbík. Pětici finalistů minulou středu určila Rada České televize, a to tajným hlasováním ve dvou kolech. Z prvního kola postoupili Konrád, Souček (oba čtrnáct hlasů) a Dvořák (dvanáct hlasů), z druhého Hřídel a Štern (po devíti hlasech). V obou kolech hlasovalo všech patnáct radních.

ilustrační foto

Shutterstock.com

Generálního ředitele plánuje Rada ČT volit 7. června po osobních prezentacích kandidátských projektů. V tajném hlasování musí budoucí šéf televize získat od radních alespoň deset hlasů z patnácti.

Stávající šéf ČT Dvořák televizi vede od roku 2011, dokončuje tak druhý šestiletý mandát a kandiduje už potřetí. Při minulé volbě v roce 2017 postupoval s nejvyšším počtem hlasů a ve finále porazil zmíněného Konráda v poměru 15 : 0. 

Vydavatelé chtějí nulovou DPH na noviny

Vláda Petra Fialy (ODS) oznámila záměr od ledna 2024 zvýšit DPH ze současných deseti procent na jedenadvacet procent u novin a dvanáct procent u časopisů a u knih naopak zavést nulovou DPH. Tuzemská Unie vydavatelů, sdružující největší mediální domy v Česku, za „jediné přijatelné řešení“ považuje „supersníženou“ sazbu ve výši nula procent pro prodej novin i časopisů, stejně jako u knih. „Nelze totiž mezi těmito kategoriemi vytvářet vůbec žádné odůvodnitelné rozdíly,“ argumentuje vydavatelská asociace. Připomíná, že na rozdíl od evropských zemí print v Česku nedostal za covidu žádnou státní pomoc, podporu ani daňovou úlevu a že 21procentní sazba v Česku by byla nejvyšší DPH pro tiskové publikace v Evropě.

Zvýšení daně na noviny podle tuzemských vydavatelů urychlí propad trhu denního tisku z loňských deseti procent na letošních patnáct až dvacet procent. Noviny totiž podražují i kvůli rostoucím nákladům na papír, tiskárnu a distribuci. Některé mediální domy proto reálně zvažují, že vydávání tištěných novin s denní periodicitou zastaví. Hrozí podle nich dominový efekt, protože to ještě více zvýší náklady na distribuci zbývajících titulů v rámci PNS. 

Köppl odvolán z rady pro vysílání

Poslanecká sněmovna odvolala Daniela Köppla z Rady pro rozhlasové a televizní vysílání kvůli střetu zájmů. Návrh ve veřejném hlasování podpořili poslanci koaliční většiny, opoziční zákonodárci byli proti. Köppl byl mimo jiné spojován s volebním týmem prezidentského kandidáta, předsedy opozičního hnutí ANO Andreje Babiše. Návrh na Köpplovo odvolání upozornil nejen na televizní vystoupení, v nichž byl označen za člena Babišova marketingového týmu, ale také na platbu, kterou loni dostal z transparentního účtu hnutí ANO, a na smlouvy, jež s Köpplem loni uzavřela Sněmovna a týkaly se práce pro místopředsedu dolní komory Karla Havlíčka a poslankyni Janu Pastuchovou (oba ANO). Po­dle většiny dolní komory porušil zásadu nestrannosti a nezávislosti. Köppl se už dříve vůči výtkám hájil slovy, že zákon neporušil. Avizoval, že se v případě odvolání bude bránit u soudu.

Bývalý mediální manažer Köppl se do rady dostal v červenci 2021 jako nominant ANO. Předtím v letech 2000 až 2013 působil ve vydavatelství Economia, v letech 2013 až 2020 v Empresa Media. Pak se podílel na komunikaci ministerstva zdravotnictví. 

Připravil Ondřej Aust, šéfredaktor webu Médiář

Denní novinky z médií a marketingu v Česku najdete na www.mediar.cz