foto TV Nova
Týden v médiích VII
O vedení ČT se utká osm mužů
Rada České televize zveřejnila seznam kandidátů na generálního ředitele tohoto veřejnoprávního média. Z celkového počtu třinácti zájemců pět nesplnilo předem stanovená kritéria, proto byli z výběrového řízení vyřazeni. Byli to Alena Dlabačová, Antonín Dopita, Jana Hochmannová, Jiří Roupa a Pavel Zítko. O funkci se tak mohou utkat – v abecedním pořadí – Ondřej Cón, Petr Dvořák, Pavel Hřídel, Martin Konrád, Jiří František Potužník, Jan Souček, Jan Štern a Ondřej Vrbík.
Dvořák je současným šéfem ČT, o mandát se uchází už potřetí (poprvé byl zvolen v roce 2011, podruhé v roce 2017). Souček je od roku 2014 ředitelem brněnského studia ČT. Potužník býval zahraničním zpravodajem ČT v Bruselu. Štern je dlouholetým producentem pořadů ČT. Konrád v minulosti řídil komerční televizi Prima, ve finále minulé volby ho Dvořák porazil v poměru hlasů tehdejších radních 15 : 0.
Internetová reklama vzrostla o pětinu
Výdaje na internetovou reklamu v Česku v loňském roce meziročně vzrostly o osmnáct procent, uvedlo Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) na základě výzkumu inzertních výkonů, který si nechalo provést od agentury Median. Výzkum probíhal letos v lednu a únoru a zapojili se do něj internetoví provozovatelé, mediální, digitální a specializované agentury, reklamní síť i přímí inzerenti. Na růstu se podílela display reklama (meziročně vzrostla o 23 procent) a reklama ve vyhledávání (plus devět procent), naopak reklama v katalozích a řádková inzerce poklesly souhrnně o devět procent.
Na základě kombinace čistých cen a ceníkové hodnoty reklamního prostoru došlo SPIR k částce celkem 56,8 miliardy korun, při převodu na ceníkové ceny dokonce 117,7 miliardy, přičemž tvrdí, že internet tak potvrzuje roli inzertně nejsilnějšího mediatypu. Objem hrubých reklamních investic za ostatní mediatypy (televize, rádio, tisk, out-of-home) za rok 2022 stále není k dispozici. Příslušný monitoring provádí výzkumná agentura Nielsen, ta ale průběžná čísla od loňského podzimu nepublikuje a zatím nevydala ani souhrnné údaje za loňský rok. Podle posledních známých údajů za rok 2021 obsadili inzerenti, měřeno ceníkovými cenami, reklamní prostor v televizi v hodnotě 64,4 miliardy korun, v tisku 19 miliard, v rádiu 8,2 miliardy a v outdooru 4,5 miliardy.
Co se týče online reklamy, očekávání pro letošní rok je pesimističtější než loňský výsledek: růst investic by podle SPIR letos měl zpomalit na sedm procent. V odhadech růstu bývají respondenti tradičně konzervativní, letos k opatrnosti v odhadech přispívá i nepříznivá ekonomická situace a dopady inflace.
Netflix končí s půjčováním DVD
Americká streamovací služba Netflix oznámila, že zhruba po čtvrt století ukončí svou činnost v oblasti půjčování DVD. Jejich zasílání poštou bylo původním obchodním modelem firmy založené v roce 1997. Netflix konec zdůvodnil nízkým využíváním služby v čase streamování. Právě streaming, tedy přehrávání videa na vyžádání přes internet, je dnes populárním, široce rozšířeným způsobem konzumace filmů i seriálů, přičemž Netflix se stal motorem i synonymem tohoto trendu.
Podle čerstvě zveřejněných výsledků za první čtvrtletí 2023 má Netflix globálně 232,5 milionu abonentů své služby. Meziročně tak zvýšil svou předplatitelskou bázi o 4,9 procenta v porovnání s prvním kvartálem loňska, kdy zaznamenal první pokles počtu předplatitelů za více než deset let. Ve srovnání s předchozím čtvrtletím (Q4 2022) teď Netflix přidal 1,75 milionu předplatitelů, což bylo méně, než se čekalo. Analytici odhadovali růst o 2,06 milionu abonentů.
Za uplynulý kvartál společnost zvýšila tržby meziročně o čtyři procenta na 8,2 miliardy dolarů (kolem 175 miliard korun). Čistý zisk ale klesl o osmnáct procent na 1,3 miliardy dolarů.
CME: Voyo je čtvrtou nejsledovanější „televizí“
Tuzemská streamovací platforma Voyo, kterou provozuje TV Nova, je v divácké skupině 15–54 let čtvrtým nejsledovanějším kanálem v Česku, po hlavní stanici Novy, ČT1 a hlavní stanici Primy. U kulatého stolu s novináři to uvedli manažeři CME, mateřské skupiny Novy. Data vycházejí z interních projekcí CME. Hlavním kritériem byl čas strávený u jednotlivých kanálů. Uživatelé Voya dnes na platformě tráví v průměru třináct a půl hodiny týdně, tedy skoro dvě hodiny denně. V Česku a na Slovensku má Voyo v souhrnu už přes půl milionu předplatitelů.
Připravil Ondřej Aust, šéfredaktor webu Médiář
Denní novinky z médií a marketingu v Česku najdete na www.mediar.cz