Ilustrační foto: Shutterstock.com
„Zelená“ energetika
Schovávali se za soláry a větrníky, zatímco navyšovali těžbu ropy. Ve Francii padl první rozsudek za greenwashing
Francouzská energetická společnost TotalEnergies klamala spotřebitele reklamní kampaní, která porušila zákon o takzvaném greenwashingu. Rozhodl o tom tamní občanskoprávní soud, a to v prvním rozsudku podle tohoto zákona. TotalEnergies v kampani v roce 2021 zobrazovala převážně větrné a solární elektrárny a tvrdila, že se do roku 2050 stane uhlíkově neutrální. To bylo podle soudu zavádějící.
čtk
Soud firmě nařídil, aby zaplatila osm tisíc eur (195 tisíc korun) jako odškodné každé ze tří žalujících nevládních organizací a dalších celkem 15 tisíc eur (365 tisíc korun) na pokrytí jejich soudních výdajů.
TotalEnergies musí také do měsíce odstranit z webu všechna prohlášení týkající se uhlíkové neutrality a přechodu na novou energetiku, která soud označil za zavádějící.
Dále musí na svých stránkách zveřejnit odkaz na soudní rozhodnutí, jinak společnosti hrozí pokuta až 20 tisíc eur (487 tisíc korun) denně, uvedla agentura Reuters.
Zelený marketing, nebo skutečná změna? Coca-Cola v hledáčku ekologů
„Toto historické rozhodnutí je prvním případem na světě, kdy byla velká ropná a plynárenská společnost shledána odpovědnou za to, že uvedla veřejnost v omyl tím, že ozelenila svůj obraz ohledně svého příspěvku k boji proti změně klimatu,“ uvedla v reakci francouzská součást organizace Přátelé Země.
Greenwashing čili lakování nazeleno je praktika, kdy podniky mylně či zavádějícím způsobem prezentují své produkty jako ekologické, aniž skutečně splňují standardy udržitelnosti. Ve Francii od roku 2021 platí zákon umožňující tyto praktiky pokutovat.
Explicitně jsou zakázány vágní nebo zavádějící formulace jako „přátelské k životnímu prostředí“ nebo „uhlíkově neutrální“. Všechna marketingová tvrzení o udržitelnosti a vlivu na životní prostředí také musejí být podle zákona podložená a vědecky prokazatelná.