Nafta, nervy a národní zájem: Srbsko se připravuje na zestátnění rafinérie
Shutterstock.com
Gazprom pod tlakem: Srbsko plánuje převzetí klíčové rafinerie
Poté co Spojené státy ukončily výjimku ze sankcí pro srbskou rafinerii NIS, většinově ovládanou ruským Gazpromem, se Srbsko ocitlo v energetické šachové partii bez spojenců. Platební kanály zamrzly, ropovod z Chorvatska utichl a stát se chystá přebrat strategický podnik pod svou kontrolu. Maďarská pomoc sice přišla včas, ale má své limity — a Bělehrad stojí před rozhodnutím, které přepisuje vztah k Moskvě i Bruselu.
šéfredaktor
Výsledkem je návrh změny rozpočtového zákona, který umožní zestátnění rafinerie – pokud se rychle neobjeví vhodný kupec.
„Jedna z připravovaných novel zákona o státním rozpočtu předpokládá i situaci, kdy NIS převezmeme,“ oznámila premiérka Ana Brnabić, blízká spolupracovnice prezidenta Aleksandara Vučiće. V překladu to znamená jediné: stát je připraven zasáhnout a rafinerii převzít pod svá křídla.
Rafinérie pod tlakem: bez ropy a bez spojenců
Rafinerie NIS v Pančevu, nedaleko Bělehradu, není jen běžným průmyslovým podnikem – jde o jedinou rafinerii v zemi, klíčovou pro energetickou bezpečnost Srbska. Se zpracovatelskou kapacitou 4,8 milionu tun ropy ročně a letošní produkcí téměř 1,7 milionu tun za první pololetí tvoří páteř domácího trhu s palivy.
Jenže právě v době rostoucí výroby přišla ledová sprcha. Po 8. říjnu se banky přestaly dotýkat jakýchkoli plateb NIS, a chorvatská státní společnost JANAF ukončila dodávky ropy přes klíčový ropovod. Ministryně Dubravka Đedović Handanović varovala, že bez nových zásob rafinerie nevydrží fungovat déle než do 25. listopadu. Čas vypršel.
Maďarská pomoc: vděčně přijatá, ale omezená
V kritickém momentu přispěchalo na pomoc Maďarsko. „Srbsko se na Maďarsko může vždy spolehnout. Nikdy vás nenecháme na holičkách,“ prohlásil ministr zahraničí a energetiky Péter Szijjártó. Maďarský ropný koncern MOL okamžitě zdvojnásobil dodávky do Srbska a slíbil další navýšení.
Produkty proudí po silnici, železnici i vodních cestách. Maďarsko sice pomohlo, ale MOL současně upozornil, že nedokáže pokrýt celý srbský trh s palivy. Pomoc je cenná, ale jen dočasná.