Po vládním nátlaku kupuje Gazprom luxusní značku limuzín

Po vládním nátlaku kupuje Gazprom luxusní značku limuzín

Collab Media / miss.cabul / Shutterstock.com, koláž Hrot24

Luxus

Gazprom kupuje většinu výrobce Putinových limuzín. O automobilku projevil zájem až po nátlaku

Ruský energetický gigant Gazprom získal 51procentní podíl ve výrobci luxusních vozů Aurus, který stojí za oficiálními limuzínami prezidenta Vladimira Putina. Podle listu Vedomosti šla akvizice zčásti na úkor dosavadních akcionářů a proběhla pod podmínkou výměny vedení firmy.

čtk

Divize ruského plynárenského gigantu Gazprom koupila podíl 51 procent v ruském výrobci luxusních aut Aurus. Napsal to ruský list Vedomosti s odvoláním na zdroje blízké akcionářům. Hodnota dohody podle odhadu činila 13 miliard rublů (3,3 miliardy korun).

Podle listu byla dohoda uzavřena letos v létě. Zahrnuje také podíl 36 procent, který dříve vlastnil fond Tawazun z emirátu Abú Zabí a část podílu vlastněného ruským státním výzkumným institutem NAMI.

Podíl získala firma Gazprom Tech, která byla založena v roce 2023 za účelem konsolidace aktiv v oblasti letectví, lodního stavitelství a automobilového průmyslu.

V současné době je seznam akcionářů firmy Aurus utajen. Na konci prosince loňského roku přešel podíl 36 procent, který dříve patřil firmě Tawazun, na ruskou firmu Dedal.

NAMI vlastnil podíl 63,5 procenta a zbývajících 0,5 procenta patřilo firmě Hit Motors Rus, kterou vede bývalý ředitel automobilové značky Moskvič a odchovanec Kamazu Hans-Peter Moser.

Podle zdroje ruského listu se Gazpromu do koupě podílu nechtělo, nakonec však byl nucen tak učinit pod podmínkou výměny vrcholného vedení. V září byl v Aurusu vyměněn generální ředitel. Nový investor má povinnost poskytnout peníze pro rozvoj podnikání firmy.

Aurus vyrábí malé série luxusních vozů, které používají vysocí ruští představitelé, včetně prezidenta Vladimira Putina. Projekt Aurus byl zahájen v roce 2013, kdy vláda pověřila NAMI vývojem řady automobilů pro přepravu nejvyšších představitelů země. Vláda na projekt vyčlenila 12,4 miliardy rublů.

Vozy se nyní vyrábějí ve čtyřech typech karoserie - sedan, limuzína, minivan a SUV. Limuzína Senat byla poprvé použita při inauguraci Putina v květnu 2018.

Společnost také plánuje uvést na trh levnější modely, které se mají vyrábět v bývalém závodě automobilky Toyota v Petrohradu. Výroba má být spuštěna v roce 2026. Výrobním partnerem má být čínská společnost Hongqi, luxusní divize automobilky FAW.