Ilustrační foto: Shutterstock.com
Továrna na baterie
Tisíce čínských dělníků míří do Španělska. Novou gigafactory financuje EU, paradoxně tím zvýší závislost na Pekingu
Evropa se čím dál víc spoléhá na čínskou technologii pro elektromobily. Čínský výrobce baterií CATL do Španělska vysílá zhruba dva tisíce vlastních pracovníků, kteří mají postavit a vybavit zcela novou továrnu na baterie.
vlb
Nová továrna má spolknout investice za více než čtyři miliardy eur (zhruba 97 miliard korun). Podnik vznikne u Zaragozy ve spolupráci s automobilkou Stellantis.
Podle deníku Financial Times tato masová pracovní migrace připomíná čínské investice do africké infrastruktury v minulých dekádách.
Evropský trh s elektromobily trpí nedostatkem odborníků na baterie a složité výrobní technologie. CATL proto přiváží nejen know-how, ale i vlastní zaměstnance na výstavbu a instalaci zařízení. Podobně postupuje také v Maďarsku, kde staví ještě větší závod.
Analytici upozorňují, že čínské firmy chrání své duševní vlastnictví a sdílejí s Evropany jen minimum detailů. Podle Jorise Teera z think-tank European Union Institute for Security Studies je cílem Pekingu učinit z Číny „soběstačnou pevnost“ a zároveň prohloubit závislost Západu na čínském průmyslu.
Deník Politico již dříve informoval, že CATL je od ledna na seznamu Pentagonu kvůli údajným vazbám na čínskou armádu, což ale firma popírá.
Projekt u Zaragozy má podle místních politiků zachránit zaměstnanost ve Stellantisu a přinést další až tři tisíce pracovních míst pro Španěly, jakmile se výroba rozjede.
Továrna má stát ve městě Figueruelas. Tamní starosta Luís Bertol pragmaticky sdělil, že je potřeba „být praktický a nehledět na barvu investice“. Odbory ale varují, že čínská firma nechce sdílet klíčové know-how a Evropa se může kdykoli stát rukojmím Pekingu.
Pikantní je, že Španělsko projekt financuje i z evropských fondů NextGeneration EU, které mají podporovat zelenou transformaci průmyslu.
Levicový premiér Pedro Sánchez i konzervativní opozice projekt podporují, zatímco krajní pravice ho označuje za riskantní a tvrdí, že „nezískáme prakticky nic“.
Krach švédského výrobce baterií Northvolt v březnu 2025 připravil EU o hlavního domácího hráče v této oblasti. Německo a další státy proto otevírají dveře i dalším čínským investorům.
Kromě CATL staví v Evropě továrny i AESC Envision nebo Gotion ve spolupráci s Volkswagenem.