Automotive se smrští: ubude automobilek i dodavatelů, spalováky půjdou dolů

Automotive se smrští: ubude automobilek i dodavatelů, spalováky půjdou dolů

Shutterstock.com

Průzkum KPMG: autoprůmysl se smrští, ubude automobilek i dodavatelů, spalováky půjdou dolů

Do pěti let se kvůli vývoji na světovém trhu patrně sníží počet automobilek i jejich dodavatelů. Výroba vozů se spalovacími motory má od příštího roku začít klesat v Evropě i severní Americe. Šest sedmin automobilek investuje rozsáhle do AI, největší disrupci ale neočekávají od technologií, nýbrž změn dodavatelských řetězců. V rámci nich předvídají mj. omezení offshoringu téměř o pětinu. Vyplývá to z globálního průzkumu GAES, ve kterém poradenská společnost KPMG vyzpovídala 775 (top)manažerů z automotive.

red

Většina respondentů (340) je z Evropy, zbytek z asijsko-pacifického regionu (245) a Ameriky (190). Automobilky zastupuje 30 % zúčastněných, dodavatele a dealery 40 % a poskytovatele navázaných finančních a mobilitních služeb 30 %. Letošní již 25. ročník GAES (GlobalAutomotive Executive Survey) obsahuje i krátký rozhovor, a to s Thomasem Schäferem, exšéfem Škody, který dnes vede značku Volkswagen.

GAES zdůrazňuje odklon od předchozích desetiletí, kdy byl hlavní výhodou globální dosah, vysoký počet prodaných kusů a šíře portfolia. Nyní se důležitějšími stává efektivita, flexibilita a škálovatelnost. Výrobci už tedy nemají za každou cenu usilovat o velký objem produkce, ale spíš o její hodnotu, jedinečnost, přiměřenost a rychlost, s jakou ji dokážou uplatnit na trhu. Čínské automobilky jsou podle průzkumu průkopníky ve zkracování fáze vývoje, která u nich obvykle nepřekračuje 25 měsíců. Tato doba prý bude benchmarkem v celém odvětví.

Čína jako domov zombie aut

GAES ale zároveň mírní obavy, že čínské automobilky převálcují tradiční evropské výrobce. „Ty tlak čínské konkurence téměř jistě ustojí, podobně jako dříve ustály tlak konkurence japonské i jihokorejské. Navzdory některým hlasům není evropský automotive v krizi, což je patrné i z toho, že automobilky i dodavatelé investují a inovují,“ zdůraznil odborník na automotive a logistiku z české KPMG Ladislav Rulf.

„Problémy naopak čekají čínské automobilky, kterých je velmi mnoho a řada z nich nepřežije ani na domácím trhu, mimo jiné kvůli cenové válce. Elektromobily krachujících automobilek přicházejí o své chytré funkce, takže zákazníkům zůstávají jako tzv. zombie auta. V Číně je obvyklá značná provázanost jednoho výrobce a několika značek a vzájemné podíly mezi automobilkami, takže neúspěch jedné značky může spustit dominový efekt, který stáhne nejen ostatní značky, ale i další výrobce,“ dodal. Rulf se domnívá, že pouze jedna čínská značka, konkrétně MG, má reálnou šanci do pěti let proniknout do desítky nejprodávanějších aut v Česku.

Předpandemickou výrobu nedoženeme

Podle GAES je globální trh do značné míry nasycený a celosvětová poptávka po vozech již neroste tak rychle. Také proto průzkum prognózuje, že výroba i prodej v Evropě i severní Americe zůstane po zbytek desetiletí pod úrovní před pandemií. V důsledku geopolitického tlaku a sílící konkurence se zpomalila i expanze Číny. Hlavně z těchto důvodů vyhlíží manažeři další konsolidaci v odvětví – 69 % respondentů předpovídá snížení počtu výrobců automobilů do roku 2030 a 65 % očekává podobný trend i mezi dodavateli. Tato konsolidace se zdaleka nejvíc dotkne Číny.

GAES varuje, že automotive projde v nadcházejících třech letech otřesy. Za nejvíc disruptivní považují manažeři transformace dodavatelských řetězců související s deglobalizací, dekarbonizací a další ESG regulací. Na druhé místo řadí technologické změny (AI, autonomní řízení) a na třetí posuny ve spotřebitelské poptávce (mj. v oblasti konektivity a městské, resp. venkovské mobilitě). Z těchto důvodů více než třetina (36 %) respondentů očekává, že se v příštích třech letech v jejich firmách zcela změní obchodní model, produkty a/nebo provozní procesy.

GAES seřadil váhu různých faktorů pro dlouhodobou ziskovost automotive firem. Jako nejdůležitější faktor identifikovalo nejvíc oslovených (34 %) zvýšení produktivity prostřednictvím AI a automatizace. Pro 28 % zpovídaných je nejdůležitější efektivní řízení dodavatelského řetězce a pro 25 % silná (známá) značka a design.

Automobilky nedostatečně těží ze záplavy dat

Ve skupině automobilek se ale oproti zbytku respondentů umístil vysoko i faktor pozitivní zákaznické zkušenosti (CX). „Například personalizovaný digitální zážitek může zvýšit klientskou loajalitu až o 30 %. I díky přímé digitální interakci a OTA aktualizacím si Tesla s mnoha zákazníky vybudovala pevné pouto podobné tomu, které má na trhu telefonů Apple. Volkswagen zase buduje ekosystém, kde má klient jednotný zážitek napříč značkami celé skupiny. Na CX nezapomínají ani asijské automobilky jako Hyundai či Nissan,“ upozornila expertka české KPMG na CX a data Klára Janáková.

„Automobilky mají k dispozici obrovské množství dat z vozů, servisů, financování i digitálních interakcí. Tato data však často dostatečně nepropojí a nevytěží, takže nezískají komplexní pohled. Odvětví se přitom posouvá od jednorázového prodeje k jakémusi až životnímu partnerství s klientem, byť v Česku se tento trend projevuje zatím méně. Vše začíná CRM systémy počítajícími i zákazníky s dalším autem od stejné značky. To vyžaduje důraz na poprodejní služby a dlouhodobější zápůjčky nových modelů,“ doplnila.

GAES predikuje, že do roku 2030 se bude až 40 procent nových vozů kupovat online, hlavně ze strany mladších generací. Třetina manažerů už teď přiznává, že přechod na digitální prodej jim ztěžuje budování vztahů se zákazníky. Tento problém se patrně ještě zvětší, jakmile se stane běžným sdílení aut a model předplatného. Tyto způsoby využívání aut se do roku 2030 pravděpodobně prosadí jako nová norma, míní 78 % respondentů.

AI nakopává produktivitu i vývoj

Mezi zúčastněnými automobilkami jich 86 % rozsáhle investuje do AI a dalších nových technologií. Manažeři nejúspěšnějších společností říkají, že hlavní přínos svých investic do technologií vidí nejčastěji ve zvýšení produktivity pracovníků. V příštích třech letech ale očekávají, že se hlavní přínos přesune do oblasti vývoje nových produktů.

„AI se uplatňuje mimo jiné při virtuálním prototypování, automatizovaném testování, prediktivní údržbě či personalizaci vozidel podle chování řidiče. Přispívá také k optimalizaci výroby, zvýšení efektivity podpůrných procesů, rozvoji autonomního řízení a robotaxi služeb. Uvnitř vozu se AI stává osobním asistentem a digitálním průvodcem, který nabízí zábavu, informace o okolí i kontextové služby během jízdy,“ upřesnil David Slánský, specialista české KPMG na data, digitalizaci a AI.

Hlad po lithiu vzroste o stovky procent

GAES odhaduje, že výroba vozů se spalovacími motory začne od příštího roku v Evropě i severní Americe klesat složenou roční mírou pěti až osmi procenty. V Číně prodeje vozů se spalovacími motory prošly svým vrcholem již v roce 2017 a letos se očekává, že více než polovinu budou tvořit vozy čistě bateriové a plug-in hybridní. GAES zároveň předpovídá, že do roku 2030 dosáhne celosvětová produkce elektromobilů minimálně 30 milionů kusů ročně (z loňských 17,3 milionů).

V současnosti ale růst trhu s elektromobily v Evropě i severní Americe zpomaluje, mimo jiné kvůli omezení dotací (ve Francii) a nedostatečnosti veřejné nabíjecí infrastruktury (např. v Polsku, Rumunsku, Irsku). Proto 84 % společností v průzkumu uvádí, že cítí zodpovědnost za stimulaci poptávky po elektromobilech.

„Symbolem a tahounem elektromobility byla dlouho americká Tesla, na její pozici ale zaútočil čínský BYD, který letos zatím na globálním trhu prodal elektromobilů více. V Česku jsme v prvním pololetí tohoto roku dosáhli nejvyššího růstu registrací elektromobilů v EU, i tak alezůstává podíl elektromobilů v tuzemsku pod průměrem EU,“ poznamenal odborník na elektromobilitu z české KPMG Martin Sládeček.

„V EU má už každé čtvrté nové osobní auto elektrické dobíjení a zároveň naftové pohony poprvé klesly pod 10 %. Mezi v Česku vyrobenými auty je do zásuvky každé páté. Růstu elektromobility v tuzemsku pomáhá i přibývání veřejných dobíjecích bodů, kterých už máme přes 6 000, takže v poměru počtu bodů na počet elektromobilů jsme mezi pěticí nejlepších zemí v EU,“ dodal.

Odklon od fosilních paliv ale vede k vzniku nových zranitelností a závislostí, neboť lithium, kobalt a další minerály pro baterie elektromobilů se těží a zpracovávají v malém počtu zemív čele s Čínou. GAES prognózuje, že globální poptávka po lithiu, kobaltu a ostatních kritických minerálech vzroste v nadcházejících desetiletích o 400 až 600 %. Proto se nařízení EU o bateriích snaží mimo jiné o vytvoření cirkulární ekonomiky pro baterie, aby se materiály v nich využívaly co nejdéle.

Dodavatelské řetězce přestavuje 68 % firem

GAES předpovídá, že využití strategie známé jako offshoring (dodávky z (nej)levnějších, byť vzdálených a někdy i problematických zemí) se v příštích dvou letech sníží o 19 procent. Restrukturalizace dodavatelských řetězců označované jako near-shoring (přesun do geograficky bližších zemí) a friend-shoring (přesun do politicky bližších zemí) už provádí 68 % oslovených společností. A dalších 25 % tyto změny plánuje.

Reorientace na bližší a/nebo spřátelené země znamená ale často nutnost vypořádat se s vyššími náklady na pracovní sílu. Firmy nicméně věří, že tento problém jim pomůže kompenzovat AI a další technologie, které pozvednou produktivitu. GAES přesto upozorňuje, že v Evropě by náklady na pracovní sílu, a hlavně na energie mohly donutit některé firmy přesunout výrobu do severní Afriky.

Česko mezi evropskými lídry autonomní mobility

Respondenti předpokládají, že trh s autonomně řízenými vozy dosáhne do roku 2030 hodnoty přibližně 122 miliard USD (z loňských cca 34 miliard USD) a že se od letoška bude zvětšovat složenou roční mírou 23 procent. Využívání (částečně) autonomních vozidel je nejrozšířenější v USA a Číně, ale od příštího roku ho legislativa povolí i v Česku. Na vybraných dálničníchúsecích bude možné spustit řízení na třetím z pěti stupňů automatizace. Česko se tak spolu s Německem řadí k evropským lídrům v legislativní připravenosti na autonomní mobilitu.

Autonomní autobusy by se měly od příštího roku objevit například na Letišti Václava Havla.V rámci pilotních projektů se již také testují autonomní minibusy, a to v Praze (např. trasa Nové Butovice – Waltrovka), Brně (kampus VUT) a Ostravě (logistické areály jako Mošnov). Od roku 2027 pak ministerstvo dopravy plánuje testování autonomních taxi (na čtvrtém stupni automatizace) v kontrolovaných městských oblastech.

Volkswagen šetří, zavádí AI a chystá levnější elektromobily

Schäfer přiznal pokračující tlak na snižování nákladů. Také proto Volkswagen podle nějzavádí AI téměř všude – do vývoje, výroby, nákupu i poprodejních služeb. „Například optimalizujeme stroje v naší výrobě, abychom ještě efektivněji využívali energii a materiály. To šetří peníze a snižuje emise CO2,“ uvedl.

Schäfer zároveň zdůraznil význam geografické blízkosti k zákazníkům. „Těžíme z vývoje a výroby vozidel ve stejných regionech, kde je prodáváme. V některých případech dosahuje naše míra lokalizace až 95 procent,“ poznamenal. Řekl také, že příští rok rozšíří svou cenově dostupnou řadu elektromobilů v Evropě. Zákazníci se prý mohou těšit na modely začínající na ceně kolem 25 000 eur (lehce přes 600 000 Kč).