Komentář: Co nám říká Draghiho zpráva? Bez větší federalizace se EU nezmátoří

Ekonomické zaostávání EU není primárně způsobeno eurokraty, ale tím, že EU není ani federace jako USA, ani jednotná jako komunistická Čína. I Česko by čistě racionálně mělo mít zájem spíš na větším rozpočtu a větší federalizaci. Otázka je, zda to evropské národní státy pochopí. 

Ekonomické zaostávání EU není primárně způsobeno eurokraty, ale tím, že EU není ani federace jako USA, ani jednotná jako komunistická Čína. I Česko by čistě racionálně mělo mít zájem spíš na větším rozpočtu a větší federalizaci. Otázka je, zda to evropské národní státy pochopí. 

Celý článek
0

Peníze zase vyhrály. OpenAI se mění z bohulibé neziskovky na bezskrupulózní korporaci

Zakladatel a šéf společnosti OpenAI Sam Altman porušil všechny sliby, s nimiž začal umělou inteligenci propagovat.

Zakladatel a šéf společnosti OpenAI Sam Altman porušil všechny sliby, s nimiž začal umělou inteligenci propagovat.

Celý článek
0

Evropa nezvládá využít zelenou energii. Ceny elektřiny stále častěji padají do záporu

Rychlá expanze obnovitelných zdrojů znamená pro evropský trh s elektřinou nečekaný problém. Ceny elektřiny totiž až příliš často padají do negativního pásma, protože o přebytky elektřiny není zájem.

Rychlá expanze obnovitelných zdrojů znamená pro evropský trh s elektřinou nečekaný problém. Ceny elektřiny totiž až příliš často padají do negativního pásma, protože o přebytky elektřiny není zájem.

Celý článek
0

Škoda Auto zvýšila prodeje, poprvé se stala čtvrtou nejprodávanější značkou v Evropě

Automobilka Škoda Auto zvýšila v prvním pololetí dodávky zákazníkům o 3,8 procenta na 448 600 vozů. Poprvé se stala čtvrtou nejprodávanější značkou na evropském trhu. Prodeje v západní Evropě vzrostly o 9,8 procenta na 260 800 vozů, ve střední Evropě o 3,3 procenta na 95 800 aut. 

Škoda Auto zvýšila prodeje, poprvé se stala čtvrtou nejprodávanější značkou v Evropě
Škoda Octavia | foto Škoda Auto

Nejprodávanějším modelem byla Octavia s růstem dodávek o 24,1 procenta na 121 300 vozů. Následuje Kamiq s růstem o 4,7 procenta na 61.100 vozů a Fabia s prodejem 56 800 aut, což je zvýšení o 17,5 procenta. Na dalších místech jsou Karoq, modely Kodiaq a Superb, které přišly v nové generaci, a na sedmé pozici elektrický Enyaq s 30.600 prodanými vozy, což je meziroční pokles o 5,9 procenta.

Dodávky vozů koncovým zákazníkům na největším trhu v Německu za první pololetí vzrostly o 17,8 procenta na 91 100 aut, což představuje čtvrté místo na trhu. Statistiku pozitivně ovlivnily zejména dodávky v červnu, kdy Škoda dosáhla historicky nejlepšího, druhého místa v registracích. Největšími trhy podle počtu dodaných vozů za první pololetí jsou dále Česká republika s 41 300 vozy, Spojené království s 37 600, Polsko s 31 500 a Francie s 21 500 vozy.

Automobilce vzrostl za prvních šest měsíců letošního roku provozní zisk o 26,1 procenta na 1,149 miliardy eur (29,2 miliardy Kč). Tržby nepatrně klesly na 13,652 miliardy eur (346,9 miliardy Kč) z 13,748 miliardy eur (349,5 miliardy Kč). Rentabilita tržeb se zvýšila z loňských 6,6 procenta na 8,4 procenta, což je nad dlouhodobým cílem automobilky. Investice klesly o desetinu na 823 milionů eur.

Podle předsedy představenstva společnosti Klause Zellmera vstupuje Škoda do druhé poloviny roku se značnou energií, kterou prokázala v prvních šesti měsících. Zákazníci podle něj dobře reagují na nejrozmanitější a nejmodernější modelovou nabídku v historii firmy. "Navíc se již připravujeme na to, že letos v říjnu dále rozšíříme naši plně elektrickou řadu o kompaktní SUV Škoda Elroq," uvedl. Dodal, že společnost pečlivě sleduje možné nové výzvy na rychle se měnícím trhu a výsledky za první pololetí jí umožňují opatrný optimismus a postup vpřed s jistotou vycházející z pevných základů.

Nový model Elroq náleží do kategorie kompaktních SUV, která je objemově největším dílčím segmentem trhu v Evropě. Nové SUV s dojezdem 560 km je prvním modelem značky Škoda, který si osvojuje nový design Modern Solid. Na jaře automobilka odhalila designovou studii dalšího ze šesti nových elektromobilů, které uvede na trh v nadcházejících letech. Jde o městský crossover Škoda Epiq, který bude stát okolo 25 000 eur, tedy 625 000 Kč. Příští rok automobilka představí nový Enyaq, nástupce prvního elektrického SUV značky. V roce 2027 odhalí malý elektromobil, který vznikne v koncernové skupině objemových značek Brand Group Core.

Škoda Auto zaměstnává zhruba 37.000 lidí a v České republice provozuje tři výrobní závody. Má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství.