Válka na Ukrajině ukázala, že EU zbrojení sama neutáhne. Šéf Saabu varuje před protekcionismem

Saab patří mezi největší výrobce zbraní v Evropě a jeho ředitel Micael Johansson varuje před příliš ochranářskou politikou EU při výrobě vojenské techniky a produkci zbraní a munice.

Saab patří mezi největší výrobce zbraní v Evropě a jeho ředitel Micael Johansson varuje před příliš ochranářskou politikou EU při výrobě vojenské techniky a produkci zbraní a munice.

Celý článek
0

Většina českých firem chce přijetí eura, ukázal průzkum

České firmy by většinou uvítaly zavedení společné evropské měny v Česku. Za výhodu eura považují zejména odstranění kurzového rizika a snížení transakčních nákladů. Jako rizikovou naopak vnímají společnou měnu z pohledu možného ručení za dluhy jiných států eurozóny. Vyplývá to z průzkumu společnosti Deloitte.

České firmy by většinou uvítaly zavedení společné evropské měny v Česku. Za výhodu eura považují zejména odstranění kurzového rizika a snížení transakčních nákladů. Jako rizikovou naopak vnímají společnou měnu z pohledu možného ručení za dluhy jiných států eurozóny. Vyplývá to z průzkumu společnosti Deloitte.

Celý článek
0

Komentář: Evropa ekonomicky upadá. Nic než radikální integrace a jednotný trh nepomůže

Zastánce různých „národních“ řešení, včetně mnoha českých politiků, to asi nepotěší, ale pokud chce EU alespoň trochu konkurovat USA a Číně, jiná cesta než větší ekonomická integrace není.

Zastánce různých „národních“ řešení, včetně mnoha českých politiků, to asi nepotěší, ale pokud chce EU alespoň trochu konkurovat USA a Číně, jiná cesta než větší ekonomická integrace není.

Celý článek
0

Škoda Auto loni celosvětově prodala 866 800 vozů. Oproti roku 2022 je to o 18,5 procenta víc

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala v loňském roce celosvětově 866 800 vozů, o 18,5 procenta víc než předloni. Důvodem je růst odbytu na klíčových trzích, na největším trhu v Německu o 17,6 procenta. Mezi modely se nejvíce zvedly prodeje plně elektrického Enyaqu, a to o 52,1 procenta.

Škoda Auto loni celosvětově prodala 866 800 vozů. Oproti roku 2022 je to o 18,5 procenta víc
Škoda Auto | Anzheni / Shutterstock.com

Největším trhem bylo loni Německo, kam automobilka dodala 157 800 vozů, což je o 23 600 víc než v roce 2022. Vedle Německa se prodeje nejvíce zvýšily ve Velké Británii, a to o 41,8 procenta na 70 300 vozů. Na český trh dodala Škoda Auto 87 800 vozů, je to nárůst o 23,4 procenta.

Největším prodejním regionem zůstává západní Evropa s nárůstem 27,4 procenta na 480 100 vozů. Mimo Evropu stouply prodeje v Turecku a na Tchaj-wanu, a to o 81,8, respektive o 51,5 procenta. V Číně se odbyt snížil o 48,9 procenta na 22 800 vozů. V Indii zaznamenala značka pokles o 5,8 procenta na 48 800 prodaných vozů.

Nejprodávanějším modelem zůstala podle firmy s nárůstem o 36 procent na 191 900 vozů Octavia, následují Kamiq a Kodiaq se 116 500, respektive 105 900 vozy. Největší nárůst zaznamenal elektrický Enyaq, a to o 52,1 procenta na 81 700 aut, a Scala – o 49,8 procenta na 59 200 aut.

Podle předsedy představenstva automobilky Klause Zellmera loni dosáhla automobilka působivých výsledků navzdory ekonomickým a tržním obtížím. „Rostoucí poptávka napříč našimi modelovými řadami nahrává naší strategii nabízet zákazníkům při přechodu k elektrické mobilitě možnost volby mezi spalovacím, čistě elektrickým a hybridním pohonem,“ uvedl Zellmer. Automobilka podle něj letos zahájí uvedení šesti nových elektromobilů modelem Elroq. „Náš obchodní model je stabilní, i když zůstáváme ostražití vůči novým výzvám na nepředvídatelném globálním trhu,“ doplnil Zellmer.

Elektrický model Enyaq dosáhl loni nejvyššího prodeje od uvedení na trh. „Enyaq se stal nejprodávanějším elektrickým vozem v České republice a na Slovensku a dostal se mezi nejžádanější elektromobily na dalších klíčových evropských trzích, například v Německu byl v listopadu a prosinci vůbec nejprodávanějším elektromobilem,“ uvedl člen představenstva Škody Auto pro prodej a marketing Martin Jahn.

Loni v září vstoupila automobilka na vietnamský trh, kde chce po roce 2030 překročit hranici čtyřiceti tisíc ročně prodaných vozů. Společnost se připravuje také na vstup na trh v Kazachstánu, kde začne s montáží čtyř modelů, a to Škody Kodiaq, Kamiq, Karoq a Octavia.