Platforma pochybení uznala a podle francouzských úřadů pokutu zaplatí
Shutterstock.com
Obří flastr
Miliardová pokuta pro populární Shein. Vymýšlí si slevy a klame spotřebitele, rozhodl francouzský úřad
Čínský módní gigant zaplatí ve Francii pokutu 40 milionů eur (přibližně 986 milionů korun) za klamavé obchodní praktiky. Informoval o tom francouzský antimonopolní úřad, podle něhož firma uváděla zákazníky v omyl hlavně falešnými slevami.
redaktor
Vyšetřování se týkalo společnosti Infinite Style E-Commerce, která ve Francii značku Shein provozuje. Úřad zjistil, že firma zákazníkům prezentovala velké množství přeškrtnutých cen a trvalých slevových akcí, které vytvářely dojem mimořádně výhodné nabídky.
Ve skutečnosti ale více než polovina kontrolovaných reklam žádné snížení ceny nenabízela, téměř pětina slibovala menší slevu, než uváděla, a v 11 procentech případů cena dokonce vzrostla.
Podle úřadu navíc Shein nedokázal doložit environmentální tvrzení zveřejněná na svém webu. Firma se označuje za odpovědnou společnost a slibuje snížení emisí skleníkových plynů o 25 procent, avšak k těmto prohlášením neposkytla podklady.
Evropská komise už na konci května Shein vyzvala, aby své obchodní praktiky upravil v souladu s legislativou EU na ochranu spotřebitele.
Firmě pohrozila pokutami za používání falešných slev, nátlakových prodejních technik a zavádějících informací o vracení zboží. Komise rovněž upozornila na chybějící kontaktní údaje a nepravdivá tvrzení o udržitelnosti.
Kromě toho Shein čelí samostatnému vyšetřování podle unijního nařízení o digitálních službách (DSA). Od loňského roku je označen za takzvanou velmi velkou online platformu (VLOP), na kterou se vztahují přísnější pravidla transparentnosti a bezpečnosti.
Důvodem pro pokutu byly třeba vymyšlené slevy a akční nabídky, které ale ve výsledku nebyly tak výhodné. Zákazníci tak reálně nic neušetřili
Shutterstock.com
Shein je dlouhodobě kritizován nejen kvůli klamavým obchodním praktikám, ale také kvůli podmínkám v dodavatelských továrnách v Číně, podezřením na porušování pracovních práv a negativním dopadům na životní prostředí.
Firma, která zboží prodává extrémně levně a v obrovských objemech, je často uváděna jako symbol rychlé módy s největší negativní ekologickou stopou na světě.
Platforma Shein je také dlouhodobě v hledáčku úřadů a spotřebitelských sdružení kvůli nízké kvalitě produktů a už opakovaně se objevily případy, kdy kontroly odhalily přítomnost škodlivých chemikálií nad povolené limity.
Například v Jižní Koreji inspekce zjistily obsah ftalátů u bot či čepic až 229krát vyšší než je legální norma, přičemž některé výrobky obsahovaly i formaldehyd nebo olovo.
V Německu studie Greenpeace analyzovala 47 produktů a u 15 procent z nich byly hodnoty toxických látek nad limity EU. Šlo například o vysoké koncentrace ftalátů a formaldehydu, což souvisí s používáním nekvalitních, levných materiálů .
Tyto chemické příměsi mohou přispívat k podráždění kůže, alergiím, poruchám hormonálního systému nebo dokonce karcinogenním efektům, což je znepokojivé zejména u produktů pro děti .
S využitím ČTK