Z čeho se hroutí boháči? Většina lidí to nechápe

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Celý článek
0

Sto milionů Američanů nemá na to mít děti. USA trápí fenomén Alice

Jsou moc zhýčkání? Přecitlivělí? Příliš pohodlní a nezodpovědní? Důvodů, proč mladé páry často nechtějí děti, by se jistě našlo dost. Pro řadu vyspělých států je tento fenomén takzvaných Dinků velký problém. Ještě větším jsou však lidé, kteří spadají do kategorie Alice. O co jde?

Jsou moc zhýčkání? Přecitlivělí? Příliš pohodlní a nezodpovědní? Důvodů, proč mladé páry často nechtějí děti, by se jistě našlo dost. Pro řadu vyspělých států je tento fenomén takzvaných Dinků velký problém. Ještě větším jsou však lidé, kteří spadají do kategorie Alice. O co jde?

Celý článek
0

Apoštolové zelené energetiky: Když nebude foukat a svítit, najdeme nové technologie

Zastánci obnovitelných zdrojů věří, že během přechodu na bezuhlíkovou společnost okolo roku 2050 dojde k nalezení nových technologií, které překonají slabinu zdrojů závislých na větru a slunci.

Zastánci obnovitelných zdrojů věří, že během přechodu na bezuhlíkovou společnost okolo roku 2050 dojde k nalezení nových technologií, které překonají slabinu zdrojů závislých na větru a slunci.

Celý článek
0

Překvapivě silná Morava, zoufalé Ústecko

Vzdělání učitele a jeho kvalifikace mají přímý vliv na kvalitu vzdělávání dětí, vyplynulo z velkého šetření České školní inspekce

Překvapivě silná Morava, zoufalé Ústecko
ilustrační foto | Profimedia.cz

Úroveň vzdělání učitele. Zda učí předměty, na které se na univerzitě připravoval. A také vztahy v učitelském kolektivu a s ředitelem školy. To všechno ovlivňuje kvalitu vzdělání dětí v mateřských, základních i středních školách. Vyplývá to z výsledků šetření České školní inspekce, díky kterému si nyní každý rodič může online proklikat interaktivní mapu a zjistit, jak si jednotlivé okresy Česka vedou v personálním zabezpečení škol, zaplněnosti kapacit škol nebo ve výsledcích, jakých dosahují žáci a studenti.

Za unikátním projektem České školství v mapách stojí tým výzkumníků koordinovaný Českou školní inspekcí. „Využito bylo našich dat, dále dat ministerstva školství, Českého statistického úřadu a dalších veřejných institucí. Je to vůbec poprvé, co máme informace o kvalitě, dostupnosti škol či kvalifikaci pedagogů na jednom místě v přehledných mapách,“ říká k webu Vzdelavanivdatech.cz ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Stát prý nyní podle jednotlivých mapek dokáže poměrně snadno identifikovat problémy školství. Těmi jsou nedostatek kvalifikovaných učitelů napříč školskou soustavou, špatné výsledky vzdělávání v oblastech, kde se obyvatelé potýkají s chudobou, nebo přemíra byrokracie, na kterou si učitelé stěžují. Celá Morava si ve všech ohledech vede poměrně dobře a překvapivě dobrých výsledků dosahuje i značná část Moravskoslezského kraje, zato severní Čechy lze označit za značně problémové. Z dat je zřejmé, že pozornost politiků by z dlouhodobého pohledu měla být upřena právě tam.

Základem je vzdělaný učitel

Velkým problémem je v některých re­gionech podle výzkumného týmu nízká kvalifikace učitelů. „Problém nedostatku kvalifikovaných učitelů prohlubuje nerovnosti ve vzdělávání v socioekonomicky znevýhodněných okresech Ústeckého a Karlovarského kraje a dále v okresech, kde je příliv nového obyvatelstva. Jedná se zejména o oblasti Středočeského kraje v okolí hlavního města Prahy a pak v okolí Plzně,“ uvádějí výzkumníci pod vedením známého politologa Tomáše Lebedy, docenta z Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Autoři studie přitom rozlišují, zda výuku vede učitel bez vysokoškolského vzdělání, nebo učitel s dokončenou vysokou školou v oboru učitelství, který se ale připravoval na jiné předměty – má jinou aprobaci.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit