Pražský okruh konečně rozhýbal ledy: Po 40 letech čekání startuje finální fáze dostavby

Pražský okruh konečně rozhýbal ledy: Po 40 letech čekání startuje finální fáze dostavby

Tomáš Novák, Hrot24

Pražský okruh konečně prolomil ledy: Po 40 letech čekání startuje finální fáze dostavby

První úsek se otevřel 20. září 1983 – v době, kdy po českých silnicích jezdily škodovky sto a na obzoru nebyla ani sametová revoluce. Dnes, téměř čtyřicet let poté, se Pražský okruh konečně dočkal rozhodujícího impulzu k dokončení své severní části. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) získalo pravomocná souhlasná stanoviska EIA pro všechny tři chybějící úseky (518 Ruzyně–Suchdol, 519 Suchdol–Březiněves a 520 Březiněves–Satalice), což umožňuje spustit výkupy pozemků již letos na podzim. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) to označil za „absolutně klíčový moment“, bez kterého by projekt nemohl pokročit 314. Pro Prahu a její dopravní zácpy, které denně paralyzují statisíce lidí, to znamená světlo na konci tunelu. Doslova.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Od bagrů po soudy: Cesta k zelené bylo trnitá

Získání environmentálních povolení nebyla procházka růžovým sadem. Žádost pro úseky 518 a 519 sice ŘSD podalo společně a kladné stanovisko EIA obdrželo již loni, ale následovaly žaloby od městské části Dolní Chabry a středočeské obce Zdiby. Série soudních bitev vyvrcholila až u Ústavního soudu, který minulý týden zamítl kasační stížnosti. Úsek 520 pak získal kladné EIA začátkem letošního roku. Proč tolik obstrukcí? Severní trasa vede hustě osídlenými oblastmi a dotýká se citlivých lokalit. ŘSD proto muselo přistoupit k významným úpravám – například přesunout mimoúrovňovou křižovatku v Suchdole dále od obytné zástavby nebo navrhnout rozsáhlé tunely a zemní valy pro minimalizaci hluku. „Kroky mají zcela konkrétní podobu a míří k tomu, aby stavba byla co nejpřijatelnější,“ zdůraznil Kupka při jednání s kritickými starosty.

Pozemková revoluce: Osminásobné ceny a vyvlastňování v záloze

Díky legislativním změnám může ŘSD poprvé v historii zahájit výkup pozemků již na základě EIA, bez čekání na stavební povolení. Pro úseky 518 a 519 startuje proces už v říjnu 2024, pro 520 o několik měsíců později. Stát nabízí majitelům atraktivní kompenzace: osminásobek odhadní ceny za pozemky mimo zastavěné území a 1,5násobek v zastavěných či zastavitelných oblastech. Podle ministra Kupky se v 80 % případů podaří dohodnout v první fázi. Zbylých 20 % čeká vyvlastňovací řízení, zejména tam, kde jsou vlastnické vztahy nejasné. Ředitel pražského závodu ŘSD Tomáš Gross odhaduje, že půjde o zhruba 400 smluv za 2,5 miliardy korun, podobně jako u jihovýchodní části okruhu. Paralelně ŘSD vypsalo soutěž na most v Suchdole (výsledky do měsíce) a chystá tendr na ikonický most přes Drahaňské údolí.

Proč to teď „frčí“? Vláda vsadila na razantní změnu taktiky

Dlouholetá stagnace (poslední úsek se otevřel v roce 2010!) vystřídala dynamický postup. Vláda vsadila na trojkombinaci změn:

  • Nový zákon o liniových stavbách urychlil přípravu.

  • Přeměna ŘSD na státní podnik zlepšila koordinaci.

  • Pravidelná jednání s dotčenými obcemi (každé tři měsíce!) odstraňují bariéry.

Investičně jde o prioritu číslo jedna – letos stát vkládá do dopravní infrastruktury 150 miliard Kč, příští rok to bude 160 miliard 913. Pro srovnání: samotný úsek 511 Běchovice–D1, jehož stavba začala v prosinci 2024, stojí 9,76 miliardy bez DPH.

Kdy se pojedeme projet?

Pokud vše půjde podle plánu, bagry se zakousnou do země v roce 2028. První auta by pak po severní části mohla projet kolem roku 2030. Pro řidiče to bude znamenat revoluci: odklon až 80 000 vozidel denně od přetíženého centra, zejména kamionové dopravy dusící Štěrboholskou radiálu nebo Jižní spojku. Pro obyvatele Prahy a Středočeského kraje pak úlevu od hluku a znečištění – průzkumy přitom ukazují, že 88 % z nich považuje dostavbu za nezbytnou.