Výstavbu dálnice D11 provázejí zdržení už léta
Shutterstock.com, koláž Hrot24
Dopravní infrastruktura
Další zdržení. ŘSD pozastavilo stavbu na úseku dálnice D11 v Krkonoších, v místě je zvýšená radioaktivita
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pozastavilo stavbu asi na 300 metrů dlouhém úseku dálnice D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem. Objevila se tam zvýšená koncentrace radioaktivity, jež by mohla ohrozit zdraví lidí. Podle starosty Trutnova pochází z popílku uhlí z elektrárny Poříčí.
čtk
„Na třech haldách se objevuje zvýšená koncentrace přírodních radionuklidů, což by potenciálně mohlo ohrozit zdraví osob přítomných na stavbě,“ napsal na síti X generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Ředitelství ohlásilo případ Státnímu úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) k odbornému posouzení.
Mluvčí ŘSD Jan Rýdl doplnil, že u některých vzorků zeminy se objevily hodnoty radioaktivity, které jsou až patnáctkrát vyšší proti běžným hodnotám. Přímé ohrožení života a zdraví ale podle mluvčího nehrozí. „Situaci řešíme se Státním úřadem pro jadernou bezpečnost,“ uvedl. Podle ŘSD by zastavení prací mělo být dočasné.
Podle starosty Trutnova Michala Rosy (ODS) pochází radioaktivita z hald popílku z uhlí spáleného v minulosti v trutnovské elektrárně Poříčí. „Uhlí, které se v Poříčí v určité době spalovalo, mělo vyšší podíl radonu. To je na Trutnovsku známá věc,“ uvedl starosta.
Překvapilo jej proto, že se na problém přišlo až nyní. „Jde o věc, kterou si bylo možné dopředu ověřit, protože údaje k tomu byly,“ uvedl. Historie elektráren v Poříčí sahá do začátku 20. století.
Haldy popílku leží podél Kladské ulice nedaleko areálu elektrárny v Poříčí. Nejbližší halda je asi 600 metrů od elektrárny směrem na jih, nejvzdálenější je od elektrárny asi 1,4 kilometru, vyplývá z mapy, kterou ŘSD zveřejnilo.
Starosta vyslovil obavu, aby problém s radioaktivitou nezdržel stavbu dálnice. „Doufáme, že to ŘSD rychle zvládne a stavba bude pokračovat. Jako město s tím nic neuděláme,“ uvedl starosta.
Hejtmanství uvedlo, že je v kontaktu s ŘSD a hasiči. „V tuto chvíli je to čistě v kompetenci silničářů. Pokud to bude potřeba, jsme jim k dispozici. V tuto chvíli hejtman neplánuje svolání bezpečností rady kraje,“ řekl mluvčí Dan Lechmann.
Stavba 21 kilometrů dlouhého úseku za 11,7 miliardy korun bez DPH začala loni v říjnu. Do provozu by měla jít na jaře 2028. Má 28 mostů, dva tunely a tři mimoúrovňové křižovatky. Buduje ji sdružení v čele se společností MI Roads. Stavbu v minulosti zdržovaly spory o vítězství v tendru.
Úsek D11 z Trutnova na hranici naváže na polskou rychlostní silnici S3 otevřenou k českým hranicím v září 2023 a v celé trase až k Baltskému moři loni v létě.
Stavbaři musejí z dálnice prioritně postavit tříkilometrový úsek u hranice s Polskem, který naváže na polskou rychlostní silnici S3. První vozidla by po něm měla jezdit na jaře 2026.
Původně měla stavba začít již v prosinci 2023. Desetiměsíční zdržení způsobily spory o vítězství v tendru na stavební firmu. Termín dokončení se kvůli tomu posunul z roku 2027 na rok 2028. Zásadní zlom nastal v říjnu 2023, kdy antimonopolní úřad potvrdil vyloučení polské společnosti Budimex z tendru a potvrdil výběr sdružení v čele se společností MI Roads.
Dílo je podle stavbařů náročné tím, že cesta vede horským terénem. Stavbaři se musejí vypořádat i s horšími klimatickými podmínkami. Tunely budou dlouhé 492 a 550 metrů. Stavbaři počítají s převozem čtyř milionů metrů krychlových zeminy, což představuje 500 tisíc plně naložených nákladních tater.
ŘSD připravuje i stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Tu brzdí boj firem o vítězství v tendru na záchranný archeologický průzkum. Podle ŘSD tak není jisté, zda stavba začne podle plánu do konce letošního roku.
D11 z Prahy do Hradce Králové a na hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978, první devatenáctikilometrový úsek z Prahy do Bříství byl otevřen v říjnu 1984. Zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.