ilustrační foto

Tomáš Novák týdeník HROT

Poslanci začnou projednávat klíčový stavební zákon ve třetím čtení

Poslanecká sněmovna začne ve středu projednávat „vlajkový“ zákon vlády Andreje Babiše. Po třech letech vyjednávání, zvratů, ztráty a znovunalezení podpory u jednotlivých aktérů doprovázených mnoha emocemi začne dolní komora projednávat stěžejní stavební zákon ve třetím čtení.

Zákon, který jsme měli mít už dávno. Vzhledem k tomu, kolik různých a protichůdných zájmů se ale ve stavění střetává, radikálnější pokusy o změny dosud všechny končily nezdarem, případně nikdo nenašel ani odvahu s nimi vylézt na veřejnost.

A ať už je zákon z dílny ministerstva pro místní rozvoj Kláry Dostálové jakýkoliv, jedno se mu upřít nedá – je skutečně revoluční. A to i snad proto, že se prapůvodně rodil v prostředí Hospodářské komory, což mu bylo dlouho vyčítáno. 

Právě revolučnost je to, co mu opozice vytýká. Raději by šla cestou evoluce a neriskovala. Je ale otázkou, jestli zachování současného uspořádání stavební správy by nebylo právě to, co by skutečné změně bránilo a nezůstali bychom zase jen u záplatování kalhot, které mají tisíc a jednu díru.

Faktem je, že jestli si něco nemůžeme dovolit, tak je to nepřijmout nic a nechat investory a jedno, jestli ty státní nebo soukromé, dál v pozici filatelisty, který se roky honí za razítky. Nehledě na to, že v 21. století nosí na úřady ty tuny úředních lejster včetně projektové dokumentace v papírové podobě.

Digitalizaci stavebního řízení chtějí všichni, spor mezi zastánci zákona a opozicí se vede především o to, zda mají úředníci stavebních úřadů, kteří jsou dnes zaměstnanci obcí, přejít pod stát do čisté státní stavební správy.

A jestli má ministryně v něčem pravdu, tak v tom, že lidem je jedno, kdo jim dá razítko, hlavně aby to bylo rychle. A investoři? Ti chtějí v podstatě to samé, a pokud ten úředník bude státu a nebudou mu do jeho rozhodování mluvit starostové, tím lépe. 

Pokud se skutečně podaří zkrátit stavební řízení na rok, jak deklaruje ministerstvo, – mimochodem povolit dálnici u nás trvá v průměru 13 let a obyčejný bytový dům v Praze více než pět let – bude to obrovský úspěch pro zemi a je jedno, které strany.

Máme tu krizi bydlení, nedostavěné silnice a před sebou příslib bilionu dotací. Pokud zase nechceme, aby šly peníze na to, u čeho se podaří opatřit stavební povolení, ale na rozumné projekty, nový stavební zákon k tomu budeme fakt potřebovat. 

Autorka je spolupracovnicí redakce