Atraktivita ruské severní námořní cesty roste. Směřuje přes ni stále více ropy a plynu do Číny

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Celý článek
0

V sobotu Česko zasáhne spalující vedro. Víte, jak vysoké teploty ovlivňují léky a jejich užívání?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Celý článek
0

Komentář: Digitální blamáž roku. Portál stavebníka je nedodělek, jaký Česko ještě nezažilo

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Celý článek
0

Penta dosáhla na Masaryčce vrcholu. Hotovo má být příští rok

Nejvyššího bodu dosáhla rozsáhlá stavba kancelářských budov v sousedství Masarykova nádraží. Skupinu Penta stavba zatím stála 600 milionů korun.

Penta dosáhla na Masaryčce vrcholu. Hotovo má být příští rok
Vizualizace projektu nové „Masaryčky“ | Zdroj: Penta Investments (publikováno se svolením)

Nová dominanta okolí Masarykova nádraží a ulice Na Florenci už vyrostla do svých finálních rozměrů. Devítipatrový železobetonový skelet dvou budov, které zde staví skupina Penta Investments, tento týden dosáhl nejvyššího bodu. Koncept polyfunkčních budov z dílny britské architektky Zahy Hadid skupina představila veřejnosti už před šesti lety, samotná stavba ale začala vyrůstat až loni v březnu. Celý proces protahovala složitá jednání s úřady i památkáři, následné schvalovací řízení i archeologické práce.  

„První byly betonové piloty, které jistí statiku budov. S těmi jsme začali v listopadu 2020. Základní deska byla hotová před rokem. Když pominu různé přípravné práce, každé patro devítipodlažní budovy jsme stavěli zhruba 23 dní,“ říká Pavel Streblov, ředitel Penty Real Estate pro komerční výstavbu. Podle něj vyšla hrubá stavba na 600 milionů korun. 

Už podle betonového skeletu je znát, že se jedná o atypickou stavbu. Každé podlaží je odlišné, patra jsou navzájem posunutá do vějířovitého uspořádání tak, aby mohly vzniknout kaskádovité terasy. „Fasáda je spíš uměleckým dílem než stavebním prvkem,“ říká Pavel Streblov. Její jednotlivé části začne Penta instalovat v létě, s dokončením nezvyklého pláště obou budov za půl miliardy korun počítá až v červnu příštího roku. 

Stavba devítipatrového železobetonového skeletu dvou budov dosáhla nejvyššího bodu.
foto Penta Investments (publikováno se svolením)

Třetí nejnákladnější oblastí jsou veškeré technologie v budovách, které Pentu přijdou na 300 milionů korun. V budovách vznikne dohromady 21 tisíc metrů čtverečních kancelářských ploch, první dvě podlaží nabídnou šest tisíc metrů čtverečních pro obchody a restaurace.

„Polovina ploch už je pronajata, o dalších jednáme. O centrum Prahy je stále značný zájem. Mít kancelář či obchod v prémiových budovách světoznámé architektky láká i přes vysokou cenu za pronájem, která dosahuje 28 eur za metr čtvereční,“ dodává Streblov.

Obě budovy by měly být hotové v druhé polovině příštího roku. Do konce příštího léta Penta  společně s městem  zásadně rozšíří také ulici Na Florenci, parkoviště u Masarykova nádraží  se změní v náměstí s novými vchody do metra. Celkové náklady na projekt, který Penta plánuje dokončit ve druhé polovině příštího roku, by měly dosáhnout na 2,5 miliardy korun.

Do celého rozvojového území hodlá skupina investovat celkem deset miliard. Na druhé straně kolejí směrem k Žižkovu už startuje stavba hotelu. Železniční trať pak přemostí rozsáhlá plocha, kde vznikne park a pěší třída, která i pro chodce propojí okolí křižovatky U Bulhara s ulicí Na Florenci.