Komentář: Nelíbí se vám dotace uhelných elektráren? Můžeme si za to sami

Proč bude stát muset dotovat zachování uhelných elektráren? Protože jsme je sami ekonomicky zničili systémem povolenek. Jednou rukou Tykačovi a spol. bereme za povolenky a druhou zase dáváme, aby ten ztrátový byznys dál provozoval. 

Proč bude stát muset dotovat zachování uhelných elektráren? Protože jsme je sami ekonomicky zničili systémem povolenek. Jednou rukou Tykačovi a spol. bereme za povolenky a druhou zase dáváme, aby ten ztrátový byznys dál provozoval. 

Celý článek
0

Euro slaví 25 let. Ustojí současné turbulence a prosadí se i dál jako světová měna?

Čtvrt století po svém vzniku se euro přetahuje s čínským renminbi o pozici světové měny číslo dvě. Ovšem současná situace pozici eura komplikuje.

Čtvrt století po svém vzniku se euro přetahuje s čínským renminbi o pozici světové měny číslo dvě. Ovšem současná situace pozici eura komplikuje.

Celý článek
0

Lidí bez přístupu k elektřině je už 685 milionů. Příčinou je i africká populační exploze

Rok 2022 byl přelomový v tom, že vzrostl počet lidí bez přístupu k elektrické energii. Celkově jich bylo 685 milionů. Je to způsobeno populační explozí v chudých zemích Afriky.

Rok 2022 byl přelomový v tom, že vzrostl počet lidí bez přístupu k elektrické energii. Celkově jich bylo 685 milionů. Je to způsobeno populační explozí v chudých zemích Afriky.

Celý článek
0

Penta dosáhla na Masaryčce vrcholu. Hotovo má být příští rok

Nejvyššího bodu dosáhla rozsáhlá stavba kancelářských budov v sousedství Masarykova nádraží. Skupinu Penta stavba zatím stála 600 milionů korun.

Penta dosáhla na Masaryčce vrcholu. Hotovo má být příští rok
Vizualizace projektu nové „Masaryčky“ | Zdroj: Penta Investments (publikováno se svolením)

Nová dominanta okolí Masarykova nádraží a ulice Na Florenci už vyrostla do svých finálních rozměrů. Devítipatrový železobetonový skelet dvou budov, které zde staví skupina Penta Investments, tento týden dosáhl nejvyššího bodu. Koncept polyfunkčních budov z dílny britské architektky Zahy Hadid skupina představila veřejnosti už před šesti lety, samotná stavba ale začala vyrůstat až loni v březnu. Celý proces protahovala složitá jednání s úřady i památkáři, následné schvalovací řízení i archeologické práce.  

„První byly betonové piloty, které jistí statiku budov. S těmi jsme začali v listopadu 2020. Základní deska byla hotová před rokem. Když pominu různé přípravné práce, každé patro devítipodlažní budovy jsme stavěli zhruba 23 dní,“ říká Pavel Streblov, ředitel Penty Real Estate pro komerční výstavbu. Podle něj vyšla hrubá stavba na 600 milionů korun. 

Už podle betonového skeletu je znát, že se jedná o atypickou stavbu. Každé podlaží je odlišné, patra jsou navzájem posunutá do vějířovitého uspořádání tak, aby mohly vzniknout kaskádovité terasy. „Fasáda je spíš uměleckým dílem než stavebním prvkem,“ říká Pavel Streblov. Její jednotlivé části začne Penta instalovat v létě, s dokončením nezvyklého pláště obou budov za půl miliardy korun počítá až v červnu příštího roku. 

Stavba devítipatrového železobetonového skeletu dvou budov dosáhla nejvyššího bodu.
foto Penta Investments (publikováno se svolením)

Třetí nejnákladnější oblastí jsou veškeré technologie v budovách, které Pentu přijdou na 300 milionů korun. V budovách vznikne dohromady 21 tisíc metrů čtverečních kancelářských ploch, první dvě podlaží nabídnou šest tisíc metrů čtverečních pro obchody a restaurace.

„Polovina ploch už je pronajata, o dalších jednáme. O centrum Prahy je stále značný zájem. Mít kancelář či obchod v prémiových budovách světoznámé architektky láká i přes vysokou cenu za pronájem, která dosahuje 28 eur za metr čtvereční,“ dodává Streblov.

Obě budovy by měly být hotové v druhé polovině příštího roku. Do konce příštího léta Penta  společně s městem  zásadně rozšíří také ulici Na Florenci, parkoviště u Masarykova nádraží  se změní v náměstí s novými vchody do metra. Celkové náklady na projekt, který Penta plánuje dokončit ve druhé polovině příštího roku, by měly dosáhnout na 2,5 miliardy korun.

Do celého rozvojového území hodlá skupina investovat celkem deset miliard. Na druhé straně kolejí směrem k Žižkovu už startuje stavba hotelu. Železniční trať pak přemostí rozsáhlá plocha, kde vznikne park a pěší třída, která i pro chodce propojí okolí křižovatky U Bulhara s ulicí Na Florenci.