Konec legendy? Kodak přiznává kritický nedostatek hotovosti
Shutterstock.com
Konec legendy? Kodak přiznává kritický nedostatek hotovosti
Když se řekne Kodak, jedni si vybaví nostalgické cvaknutí starého fotoaparátu, jiní jen dávno zapomenutou značku. Ale realita je syrovější: někdejší fotografický hegemon se znovu ocitá nad propastí. Ve své čerstvé výroční zprávě přiznal, že bez nové injekce hotovosti nemusí přežít. „Kodak má závazky splatné do 12 měsíců a nemá ani závazné finanční prostředky, ani dostupnou likviditu k úhradě těchto závazků za současných podmínek,“ uvádí se v dokumentu.
šéfredaktor
Důvod? Přibližně 500 milionů dolarů splatných dluhů a prázdná pokladna. Aby firma přežila, zmrazila platby do penzijních plánů – a doufá, že si koupí čas. Generální ředitel Jim Continenza ale zůstává nečekaně klidný: „Navzdory výzvám nejistého obchodního prostředí jsme dosáhli dalšího pokroku v realizaci našeho dlouhodobého plánu.“ Jenže investoři jeho klid nesdílejí.
Trh nevěří v druhou šanci
Akcie Kodaku se po zveřejnění zprávy propadly o více než čtvrtinu. Mluvčí společnosti sice pro CNN uvedl, že jsou připraveni splatit většinu dluhu dříve, nebo zajistit nové financování, ale burza na záchranný plán reagovala skepsí. A není divu. Firma už jednou bankrotovala – a právě tehdy se ukázalo, jak hluboký byl její technologický spánek.
V 70. letech Kodak ovládal trh: devět z deseti prodaných filmů neslo jeho jméno, stejně jako většina fotoaparátů. Jenže v roce 1975 si firma pod sebou podřízla větev, když jako první vyvinula digitální fotoaparát. Místo průkopnictví ale přišlo zatvrzelé lpění na analogu. Výsledkem byl kolaps v roce 2012.
Hollywood nestačí
V roce 2020 to vypadalo na záblesk naděje – americká vláda svěřila Kodaku výrobu složek pro léčiva. Ale humbuk rychle vyšuměl. Dnes Kodak vyrábí filmové materiály pro Hollywood a licencuje značku „Kodak“ na spotřební zboží. Výtěžnost? Otázka spíš pro účetní než pro investory.
Značka kdysi změnila svět fotografování mottem „Vy stisknete tlačítko, my se postaráme o zbytek“. Dnes Kodak spíš zápasí s tím, jak vůbec přežít. Nostalgie mu může přinést potlesk na sociálních sítích – ale účty s ní nezaplatíte. A jestli si značka prožila svůj poslední snímek, nebo ještě vytáhne jeden z archivu, ukáže až příštích pár měsíců.