ilustrační foto

Tomáš Novák

Není eko jako eko

Pocit z dobrého skutku vykonaného pro planetu, kterým se při jízdě opájí řidič „čistého“ elektromobilu, může být mnohdy falešný

Jan Němec

Jan Němec

redaktor

Studie poradenské společnosti Radiant Energy Group upozorňuje, že skutečná úspora emisí CO2 u aut na baterku se v různých evropských zemích výrazně liší.

Vychází při tom z energetického mixu každého státu a podílu „nečistých“ zdrojů energie. Například v Kosovu a Polsku, kde se drtivá většina elektřiny vyrábí spalováním uhlí, je jízda elektromobilem dokonce škodlivější než cestování benziňákem.

Naopak ve Švýcarsku, kde vládnou jaderné a vodní elektrárny, se volbou dobíjení místo tankování ušetří sto procent emisí.

Autoři analýzy dodávají, že v zemích s velkým podílem obnovitelných zdrojů se navíc může úspora lišit až o desítky procent podle toho, ve kterou denní dobu řidič svůj vůz dobíjí. Nejlepší je samozřejmě připojit baterii, když fouká a svítí slunce.