Tomáš Novák
Není eko jako eko
Pocit z dobrého skutku vykonaného pro planetu, kterým se při jízdě opájí řidič „čistého“ elektromobilu, může být mnohdy falešný
redaktor
Studie poradenské společnosti Radiant Energy Group upozorňuje, že skutečná úspora emisí CO2 u aut na baterku se v různých evropských zemích výrazně liší.
Vychází při tom z energetického mixu každého státu a podílu „nečistých“ zdrojů energie. Například v Kosovu a Polsku, kde se drtivá většina elektřiny vyrábí spalováním uhlí, je jízda elektromobilem dokonce škodlivější než cestování benziňákem.
Naopak ve Švýcarsku, kde vládnou jaderné a vodní elektrárny, se volbou dobíjení místo tankování ušetří sto procent emisí.
Autoři analýzy dodávají, že v zemích s velkým podílem obnovitelných zdrojů se navíc může úspora lišit až o desítky procent podle toho, ve kterou denní dobu řidič svůj vůz dobíjí. Nejlepší je samozřejmě připojit baterii, když fouká a svítí slunce.