Zákazníci si oblíbili funkci, kdy si vyberou zboží v prodejně a umělá inteligence jim nalezne srovnatelné produkty u konkurence. Lze tak velmi výrazně ušetřit
Foto: Shutterstock.com
Budoucnost (nejen) e-commerce
Češi objevují AI při nakupování. Třetina už ji zkusila, hlavně starší generace se ale bojí podvodů
Téměř třetina Čechů už někdy využila umělou inteligenci při nakupování. Například jim pomohla najít zajímavé produkty nebo zjednodušila platbu či výběr dopravy. Zájem o technologii roste napříč generacemi, ale spolu s ním i obavy z možných podvodů. Že je AI převeze, se více obávají starší lidé, mladí jí naopak spíše důvěřují.
redaktor
Češi si na AI při nakupování začínají zvykat. Téměř 29 procent spotřebitelů v Česku ji už někdy využilo – například k tomu, aby našli nové značky, objevili zajímavé zboží nebo si usnadnili hledání v e-shopu. Vyplynulo to z průzkumu původně nizozemské platební společnosti Adyen.
Oproti loňskému roku jde o nárůst o 57 procent, což potvrzuje, že technologie proniká do běžného života zákazníků velmi rychle.
Ačkoliv nejčastějšími uživateli AI funkcí při nakupování jsou příslušníci generace Z (53 procent respondentů narozených mezi lety 1996 a 2009) a mileniálové (42 procent), AI si postupně osvojují i starší ročníky.
V generaci baby boomers (narození v letech 1946 až 1964) vzrostlo její využívání meziročně o 121 procent. Téměř každý osmý zákazník nad 60 let už AI někdy při nákupu použil.
Podle Matouše Michněviče, šéfa společnosti Adyen pro střední a východní Evropu, to signalizuje zásadní posun: „Nejde o krátkodobý trend, ale o změnu, která ovlivní celý maloobchod.“
Podle autorů průzkumu čeští online zákazníci očekávají především hladký proces objednávky, od výběru zboží až po platbu a doručení. Chtějí, aby byl e-shop byl přehledný a pokud možno přizpůsobený jejich potřebám.
Umělá inteligence jim v tom může pomoci. Hned 13 procent respondentů uvedlo, že by se jim líbila možnost vyhledávání zboží pomocí obrázku nebo hlasu. Zajímavé je, že i mezi staršími (baby boomery) je zájem. Zkusit tuto funkci by chtěl každý desátý.
Navzdory rostoucímu zájmu zůstává část zákazníků opatrná. Obavy z možných podvodů vyjadřuje každý šestý respondent, přičemž výraznější nedůvěra panuje u starších.
Mezi lidmi ve věku 60 až 78 let to přiznává rovná pětina z nich. Personalizované nabídky od AI navíc stále nejsou každému po chuti. Hned 35 procent Čechů je vnímá jako nepříjemné nebo rušivé.
Michněvič k tomu dodává: „Zákaznická zdrženlivost je přirozená. Pro obchodníky to znamená jediné. Musejí aktivně pracovat na budování důvěry, a to nejen tím, že nabídnou inspiraci, ale i bezpečnost.“
Prodejci si význam AI uvědomují a podle průzkumu s ní mají ambiciózní plány. Třetina z nich ji chce zapojit do marketingu a prodeje, téměř třetina také do vývoje nových produktů. AI jim pomáhá třeba zrychlit platby nebo detekovat podezřelé transakce.