Důl na lithium
Shutterstock.com
Lithium není nedotknutelné. Těžební gigant Rio Tinto přehodnocuje efektivitu těžby
Zavést nový kurz u těžebního obra jako je Rio Tinto není práce na odpoledne. Nový šéf Simon Trott ale nečekal. Sotva usedl do křesla generálního ředitele, oznámil reorganizaci, zeštíhlení a – pro někoho překvapivě – i zbrždění rozjetých projektů v oblasti lithia, donedávna považovaného za zlatý hřeb energetické transformace.
šéfredaktor
Změny mají být radikální. „Nejde o dílčí úpravy. Jsou to změny fundamentální,“ napsal Trott v říjnu zaměstnancům v interním sdělení, které získal Bloomberg. A dodal, že cílem je „zjednodušit život lidem v první linii a zlepšit náš výkon“.
Priorita: rychlý výnos
Pod novým provozním modelem se Rio Tinto přeskládalo do tří hlavních byznysových pilířů: Železná ruda, Hliník & Lithium, a Měď. Lithium bylo překvapivě „uklizeno“ pod křídla hliníku, nově pod vedením Jérôma Pécresse.
Ačkoliv firma dál věří v dlouhodobý růst poptávky po lithiu, z krátkodobého pohledu bude muset tento kov o místo na výsluní tvrdě bojovat – a to s tradičně výnosnější železnou rudou nebo mědí. „Pokud se snažíte dělat všechno, nedotáhnete nic,“ řekl Trott v říjnu na konferenci Goldman Sachs Global Metals and Mining. „Díky širokému portfoliu si můžeme vybírat jen ty nejlepší projekty. Laťka je nastavená vysoko.“
Výsledkem této selekce je mimo jiné pozastavení nebo výrazné zpomalení některých projektů. Nejviditelnějším krokem je přechod srbského projektu Jadar za 2,4 miliardy dolarů do režimu „péče a údržby“ – eufemistického označení pro hluboké zamrazení. Důvod? Překážky v získání povolení a měnící se priority. „Součástí našeho nového přístupu je zaměření na příležitosti s rychlou návratností,“ stojí v interním memorandu.
Zrychlené tempo, nejistá poptávka
Rio Tinto v posledních letech vsadilo na lithium opravdu naplno. Loni koupilo Arcadium Lithium za 6,7 miliardy dolarů – výrazný krok, který signalizoval důvěru v růst elektromobility a skladování energie. A důvody zůstávají. Podle říjnové zprávy o provozních výsledcích poptávka po lithiu zůstává silná – prodeje elektromobilů globálně meziročně vzrostly o 27 %.
Jenže to, co vypadalo jako sázka na jistotu, se ukazuje být méně předvídatelné. Trh s lithiem se v posledních pěti letech proměnil v horskou dráhu. Ceny letěly nahoru, aby vzápětí padaly dolů, a to vinou neshody mezi poptávkou a nabídkou. Jak připomíná Oliver Heathman z Wood Mackenzie, vysoké ceny přilákaly nové hráče z Brazílie nebo Zimbabwe, zatímco nadšení pro elektromobilitu – zejména v USA – začalo slábnout.
Výsledkem je současný převis nabídky a opatrnost i ze strany takového kolosu, jakým je Rio Tinto. Trott chce své impérium přestavět na efektivní stroj, který nepolyká miliardy jen na základě trendů, ale sází na ověřenou výnosnost.
Trottova vize
Simon Trott, který dříve vedl železnorudnou divizi – největší a nejziskovější část firmy – přináší do celé skupiny důraz na výkonnost, kázeň a návratnost. „Transformace vyžaduje úsilí od nás všech,“ napsal svému týmu.
Jeho plánem je nastavit takový filtr, kterým projdou jen ty projekty, které slibují rychlý zisk. A lithium, ač zůstává strategickým kovem budoucnosti, už zdaleka nemá zajištěné výsadní postavení. Rio Tinto tak posílá světu jasný signál: v době globální nejistoty a volatilních trhů i zelená revoluce musí projít testem profitability.