Komentář: Schodek rozpočtu předčil i covidové roky. Vláda si ho opticky snížila, Eurostat jí na to přišel

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Celý článek
0

Jak v technologiích dohnat USA a Čínu? EU chce pěstovat jednorožce

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Celý článek
0

Komentář: Ztrátu ČNB zaplatíme my všichni, radujme se

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Celý článek
0

Najbrt & Kuna. S Bartoškou esteticky napojení

Čtverec a tři kruhy. Zdánlivě jednoduché tvary nabízející širokou paletu interpretací. Vizuál 58. ročníku MFF v Karlových Varech jako již tradičně připravilo Studio Najbrt.

Najbrt & Kuna. S Bartoškou esteticky napojení
Jonatan Kuna a Aleš Najbrt | foto Tomáš Novák, HROT24

Ve smíchovském ateliéru jsme se sešli s art directorem Alešem Najbrtem a hlavním grafikem Jonatanem Kunou, kteří dali tvář největší filmové události v Česku, která láká i světové hvězdy. „Inspirací pro symbol 58. ročníku byl zjednodušený půdorys hotelu Thermal,“ říká Aleš Najbrt. „Tentokrát ale maximální zjednodušení bereme jako výchozí bod pro proměny symbolu v ikonické objekty z filmového světa a festivalu. Brutalistní beton, křesla od Machoninových, krabice na filmové pásy nebo starou kameru,“ charakterizují letošní koncept autoři ze Studia Najbrt.

Jak náročné je skoro třicet let rok co rok přicházet za Jiřím Bartoškou s něčím novým?

Najbrt: Už na začátku jsme si určili cestu, že každý rok bude jiný vizuální styl. Nejdříve to bylo dané tím, že jsme navazovali na festivalovou znělku. Teď už je to řadu let jinak, máme volný prostor a mnohem více svobody, ale i tak je to velmi složité. Vedení festivalu v čele s Jiřím Bartoškou chce každoročně vidět dva až tři návrhy, ze kterých si vybírá. Musíme tudíž pokaždé přijít s něčím neotřelým. Na tom se ale také podepisuje stále se obměňující tým našich grafiků.

Kuna: Někdy už od začátku pracujeme s číslicí daného ročníku. Jako letos.

Najbrt: To číslo ale nikdy není hlavním motivem a bylo dost ročníků, jejichž vizuální identitu jsme postavili na něčem úplně jiném. Pravda, několik posledních ročníků vychází z číslice. Příští rok to ale třeba bude úplně jinak.

Jak se určí hlavní člověk, který bude „dělat“ letošní festival?

Kuna: Stává se z toho taková každoroční malá soutěž uvnitř studia.

Najbrt: Dáváme prostor všem, aby zkusili přijít s vlastním návrhem. Vždycky se najdou alespoň tři nebo čtyři designéři, kteří něco navrhnou.

Kuna: Zúčastnit se může opravdu každý. Aleš vždycky chodí i za našimi détépáky (grafiky, kteří dělají počítačovou sazbu a zlom), ať taky něco zkusí.

Najbrt: Letos byl vybrán návrh tady Jonatana. Relativně jednoduchý motiv, který jsme společně vyčistili a upravili. On to dotáhl a rozvedl do současné podoby včetně animací. Jedná se o jednoduchý tvar, jenž je vždy nějakým způsobem naplněný vizuálním obsahem, jako jsou barvy, tvary či objekty a animace. To se týká půdorysu hotelu Thermal, filmových objektivů nebo červených křesel od Machoninových. A přesně to nás baví. Na začátku jednoduchý tvar, který nabízí další rozvinutí.

Byl motiv ikonického hotelu Thermal „na stole“ od začátku?

Kuna: Ano, koukal jsem na mapu Karlových Varů a u půdorysu Thermalu jsem viděl jednoduché geometrické tvary, ze kterých mi vyšla abstraktní číslice. Potom jsem vytvořil širokou paletu motivů souvisejících s filmem a festivalem obecně, ale od začátku jsem tam cítil především filmovou kameru a zjednodušený půdorys Thermalu. Další objekty a tvary jsem přidával postupně. Snažil jsem se najít věci srozumitelné pro každého.

Celý rozhovor najdete v letním čísle magazínu Hrot, které vyšlo 26. června. Předplatit si ho můžete zde