Miroslav Zámečník

Nabídneme levný elektromobil, v roce 2025

Dokud většina spotřebitelů neuvidí, že je elektromobilita výhodná, a bude pro ně naopak představovat výraznou ekonomickou zátěž, je tady recept na revoltu.

Miroslav Zámečník

Miroslav Zámečník

hlavní analytik

Angličané jsou mistři eufemismů, a když se v Severním Irsku dostali do letitého krvavého konfliktu, říkali tomu „Troubles“. Pravda, byly to Problémy s velkým P. Co jiného může člověka napadnout při zprávách o tom, že na veletrhu mobility v Mnichově se hrdě prezentovala leda tak Dacia. Autobranže, kdysi symbolizovaná slavnými salony ve Frankfurtu, Paříži nebo Ženevě, se rozhodla nedráždit ekologické aktivisty, kterým je i elektromobil málo, mnozí absentovali a Dacia zářila, protože nabídla bez ostychu přesně to, co lidé chtějí – velké auto za málo peněz, jako všude na světě.

V Mnichově, nahrazujícím Frankfurt, nepřítomnost mnoha značek jenom potvrdila, jak strašně tato branže přešla do defenzivy. Největší evropský koncern VW předvedl koncept auta, jež začne vyrábět až za čtyři roky, a to v zásadě jenom proto, že opravdu není technicky možné, aby teď nabídl „lidový bezemisní vůz“ za cenu pod dvacet tisíc eur.

Touto dobou sice už měl vyrábět něco čistě elektrického jako Golf za stejné peníze, ale ceny „baterek“ nejdou dolů tak rychle, jak by měly. „Naštosovat“ do nich energii, která by měla odpovídat plné nádrži benzinu, neřkuli nafty, s odpovídajícím dojezdem, se ukazuje nad síly i těch nejsilnějších, kteří do vývoje investují desítky miliard eur.

Dokud většina spotřebitelů neuvidí, že je elektromobilita výhodná, a bude pro ně naopak představovat výraznou ekonomickou zátěž, je tady recept na revoltu, která vyleje s vaničkou i dítě. Troubles ahead. Budou Problémy.

Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot.