Euro slaví 25 let. Ustojí současné turbulence a prosadí se i dál jako světová měna?

Čtvrt století po svém vzniku se euro přetahuje s čínským renminbi o pozici světové měny číslo dvě. Ovšem současná situace pozici eura komplikuje.

Čtvrt století po svém vzniku se euro přetahuje s čínským renminbi o pozici světové měny číslo dvě. Ovšem současná situace pozici eura komplikuje.

Celý článek
0

Lidí bez přístupu k elektřině je už 685 milionů. Příčinou je i africká populační exploze

Rok 2022 byl přelomový v tom, že vzrostl počet lidí bez přístupu k elektrické energii. Celkově jich bylo 685 milionů. Je to způsobeno populační explozí v chudých zemích Afriky.

Rok 2022 byl přelomový v tom, že vzrostl počet lidí bez přístupu k elektrické energii. Celkově jich bylo 685 milionů. Je to způsobeno populační explozí v chudých zemích Afriky.

Celý článek
0

Mars vydal své další tajemství. Týká se sopek – i té největší ve Sluneční soustavě

Na rovníku planety Mars se vyskytuje vodní námraza. Dosud neviděný jev zachytily dvě sondy Evropské kosmické agentury (ESA), které zkoumají našeho vesmírného souseda z jeho oběžné dráhy. Podle vědců tato skutečnost naznačuje, že na povrchu planety probíhají pozoruhodné procesy.

Na rovníku planety Mars se vyskytuje vodní námraza. Dosud neviděný jev zachytily dvě sondy Evropské kosmické agentury (ESA), které zkoumají našeho vesmírného souseda z jeho oběžné dráhy. Podle vědců tato skutečnost naznačuje, že na povrchu planety probíhají pozoruhodné procesy.

Celý článek
0

Moderní výuka by měla být zážitková, říká tvůrce hry Ylands EDU

Před deseti lety se v hlavách dvou pánů, Marka Španěla a Aleše Ulma z herního studia Bohemia Interactive, zrodil nápad. Chtěli mít po ruce jednoduchou hru, kterou by mohli hrát společně dospělí s dětmi. Nakonec během jedné dekády vznikla propracovaná hra Ylands a posléze i Ylands EDU, která má obrovský potenciál stát se respektovanou učební pomůckou ve školách.

Moderní výuka by měla být zážitková, říká tvůrce hry Ylands EDU
„Mým snem je, aby děti mohly skrze tuhle hru mluvit s Karlem IV., stavět s Egypťany pyramidy nebo běhat s elfy po lese a poznávat přírodu kolem sebe,“ říká Aleš Ulm. | foto Michal Čížek, Hrot24

„Mým snem je, aby děti mohly skrze tuhle hru mluvit s Karlem IV., stavět s Egypťany pyramidy nebo běhat s Elfy po lese a poznávat přírodu kolem sebe,“ říká Aleš Ulm.

Bohemia Interactive je studio, které se zabývá zejména vývojem vojenských simulací. Kde se vzala touha vytvořit hru pro děti?

Ten nápad přišel v době, kdy už jsme já i spoluzakladatel studia Marek Španěl měli děti a původně jsme jen chtěli zahrát si nějakou naši hru společně. Takže jsem přemýšlel, že bych vzal naše know-how z hardcore simulací, kde popisujeme různé reálné jevy, a zabalil bych ho do dětského, pěkně graficky zpracovaného a nenásilného podání. Pro tuhle myšlenku se záhy nadchl celý tým. Určitou inspiraci jsme viděli ve hře Minecraft, ale chtěli jsme jít samozřejmě vlastní, více cartoonovou cestou. A tak začala vznikat osobitá hra Ylands, kde se hráči mohli ocitnout v určitém světě a třeba si tam hrát se zvířaty. Po nějakém čase nás napadlo tvořit vlastní prostředí, tak jsme přidali editor, v němž se dá vzhled modelovat, a o trochu jsme přidali i možnost vizuálního skriptování, kdy už mohli uživatelé, tehdy pořád hlavně rodiče s dětmi, skutečně tvořit vlastní herní příběhy.

Kdy vás napadlo, že by se hra dala využít i pro výuku dětí?

Asi v té době, kdy jsme hru Ylands začali prezentovat na herních veletrzích a zaujala učitele. Ptali se, jestli nás napadlo hru používat i pro výuku rozvoje kreativního myšlení a základů logiky. Tenkrát jsme byli teprve na začátku a upřímně, moc jsme o tom neuvažovali. Pořád to byla primárně rodinná hra, ale něco ve mně začalo hlodat. Postupně jsme zdokonalili editor a nakonec po nějakém čase opravdu udělali speciální verzi Ylands EDU, kterou jsme představili dětem i učitelům.

Editor je pro svět Ylands jádrem, kterým se lišíte od mnoha jiných dětských či edukačních her, je to tak?

V podstatě to tak je, jde o srdce celé hry, které ji dělá unikátní a neuvěřitelně variabilní. Editor je funkce, v níž si mohou hráči nastavit to, jak bude hra vypadat po grafické stránce. Mohou si vytvářet různé terény, přidávat postavy a oblékat je, mohou přidávat i auta, zvířata, rostliny a všemožně okolní svět barvit. Příjemně nás překvapilo, že práce v něm baví zejména menší děti, které si zatím spíše hru osahávají a učí se v prostředí orientovat. Vizuální skriptování pak slouží k tomu, že za pomoci jednoduchých bublin s příkazy hráči říkají, co se ve hře má dít. S ním si pak hrají starší děti nebo třeba i jejich učitelé. Právě to je část, díky níž se lze ve hře cokoliv učit.

Celý rozhovor najdete v prvním čísle nového měsíčníku Hrot, které vyšlo 29. května a je dostupné jak v tištěné, tak digitální verzi, aby si každý našel svůj ideální způsob, jak si ho nejlépe vychutnat. Nakoupit můžete zde.