Navrhuje barvy pro Mazdu, inspiruje se i v módě. Našim autům svědčí kontrast, říká Alena Gersonde

Estetické i praktické aspekty barevného designu řeší ve své práci Alena Gersonde. Vývoj barev trvá klidně několik let, přičemž je potřeba „mířit“ tak, aby i v budoucnu byly neustále trendy, žádané a svěží.

Estetické i praktické aspekty barevného designu řeší ve své práci Alena Gersonde. Vývoj barev trvá klidně několik let, přičemž je potřeba „mířit“ tak, aby i v budoucnu byly neustále trendy, žádané a svěží.

Celý článek
0

Saúdové varují před propadem ropy na 50 dolarů za barel. Bolelo by to Rusko nebo Irák

Saúdská Arábie varuje členy OPEC+, kteří nebudou dodržovat těžební kvóty, že cena ropy spadne na úroveň padesáti dolarů za barel. Hrozba směřuje hlavně k Iráku, Rusku a Kazachstánu.

Saúdská Arábie varuje členy OPEC+, kteří nebudou dodržovat těžební kvóty, že cena ropy spadne na úroveň padesáti dolarů za barel. Hrozba směřuje hlavně k Iráku, Rusku a Kazachstánu.

Celý článek
0

Online schránka důvěry: Startup FaceUp řeší na školách šikanu, ve firmách bossing. Teď nabírá 70 milionů

Ondřeje Fryce, který vybudoval internetový obchod Mall a díky jeho prodeji patří mezi nejbohatší Čechy, zaujal FaceUp svou „pozoruhodnou globální jízdou“.

Ondřeje Fryce, který vybudoval internetový obchod Mall a díky jeho prodeji patří mezi nejbohatší Čechy, zaujal FaceUp svou „pozoruhodnou globální jízdou“.

Celý článek
0

Mileniálové v nich vidí práci snů, investoři budoucnost. Fenomén ESG

Přístup k životnímu prostředí, lidem ve svém okolí a férovost ve všech směrech působení. Těmito slovy bychom se v češtině asi nejvíce přiblížili zkratce ESG. Fenoménu, který v posledních letech hýbe byznysem po celém světě. Co znamená být odpovědnou firmou a proč jsou ta tři písmena všude kolem?

Mileniálové v nich vidí práci snů, investoři budoucnost. Fenomén ESG
ESG - ilustrační foto | Profimedia.cz

„Není to žádný tlak klimatických aktivistů, ani orgánů EU či jiných institucí. Jde o změny, které dopředu tlačí zákazníci a zaměstnanci firem. Především ti mladší. Zároveň nejde o žádné revoluční myšlenky, protože mnohé firmy tyto principy už dávno dodržují,“ říká Jan Růžička, šéf vnějších vztahů skupiny Home Credit. České firmy, která jako první vydala globální report zabývající se právě tématem ESG.

Pod zkratkou ESG (Environmental, social and governance) se skrývá koncept ohleduplného a udržitelného podnikání (a investování). Nejde nutně ve všech případech o zbrusu nový vzorec chování, ale v současné době se investoři a zákazníci daleko více zajímají o ucelený přehled nejen o účetních údajích společnosti, ale i o její společenské odpovědnosti. „Celé se to odvíjí od toho, že lidem přestává být lhostejné, od jaké společnosti výrobky a služby kupují. Podle průzkumu Accenture celkem 63 procent lidí bere při nákupu v potaz, zda se může ztotožnit s hodnotami a přesvědčením výrobce produktu či poskytovatele služeb,“ popisuje Jan Růžička, který v rámci celé skupiny řídí právě i ESG, a pokračuje: „Z globálních dat dokonce vychází, že 60 procent mileniálů a takzvané Generace Z věří, že firmy, které mají dobře zvládnutý vztah například k životnímu prostředí budou profitabilnější, protože jsou lépe připraveny na změny, které přijdou. Stejně tak je 40 procent mladých zákazníků ochotných si připlatit za výrobek od firmy, která je šetrná k přírodě. A to i přesto, že takový výrobek bude dražší než od konkurence.“

Mladé generace tolik propíraných mileniálů a Generace Z je podle průzkumů hlavním motorem změny v myšlení globálních i tuzemských firem. Každý třetí člověk ve věku 18-35 let by nepracoval ve firmě, která dle něj nemá odpovědný přístup ke světu a 40 procent mileniálů by upřednostnilo před jiným takového zaměstnavatele, který více dbá na udržitelnost, úctu k přírodě a celé společnosti. „Téma ESG ale nehýbe jen trhem práce. Klíčovou roli hraje i v rozhodování investorů. Oproti době před pěti lety je udržitelnost důležitý rozhodovací faktor pro 78 procent z nich,“ dokresluje Růžička.

Globální trendy jsou jasné. Co na to náš rybníček? „Za třicet let od revoluce jsme v Česku ušli ve všech oblastech ESG obrovský kus cesty a tuzemské firmy patří často mezi průkopníky celé debaty. My máme tu výhodu, že jsme jako první mohli vydat souhrnnou zprávu o udržitelnosti opravdu celosvětově – od USA, přes Evropu, až po Asii,“ komentuje šéf vnějších vztahů Home Credit nedávnou publikaci globálního ESG reportu. Ten se z podstaty byznysu firmy točí hlavně okolo financí a pomoci v době pandemie. „Peníze hýbou světem a my jsme si vědomi jakou máme zodpovědnost. V průběhu roku 2020 mělo 4,4 milionu našich zákazníků možnost odložit splátky a 44 procent úvěru mělo nulovou úrokovou sazbu. V tomto ohledu pokračujeme i letos s účastí ve skvělé iniciativě “Milostivé léto”, která dává lidem šanci na nový začátek. Abychom těmto stavům předcházeli, investovali jsme také téměř 90 milionů do programů finanční gramotnosti a edukativních kampaní na sociálních sítích,“ uvádí Růžička příklady toho, že i finanční instituce se může chovat odpovědně.

„Hodně se nyní zaměřujeme i na digitalizaci služeb, kdy 80 z nich probíhá přes mobilní telefon a také na odpovědné půjčky, které pomohou tam, kam tradiční bankovní a finanční instituce nedosáhnou. Ověřili jsme si to loni kdy 22 procent zákazníků, nejspíše i vlivem pandemie, požádalo o půjčku vůbec poprvé. Digitál, inovace a férová byznysová kreativita - i to je cesta v rámci ESG,“ dodal s tím, že přes 100 milionů korun pomoci nemocnicím, neziskovým organizacím a lokálním komunitám pro něj bylo v roce 2020 dalším signálem, že to budou právě firmy, které v budou v budoucnu lídry jakékoliv změny či revoluce.

Uslyšíme ještě o ESG nebo to bude jen další mediální buzzword? Leccos naznačuje, že vyhledávání zkratky ESG v kontextu finančního sektoru stouplo za posledních pět let na Googlu dvacetinásobně.