Zelené ambice letectví narážejí na tvrdou realitu
Hrot24, vygenerováno v Midjourney
Zelené ambice letectví narážejí na tvrdou realitu
Na každoročním setkání Airline Economics v Dublinu, které obvykle dominuje téma udržitelnosti, letos překvapivě vyvstaly do popředí úplně jiné starosti – nedostatek letadel a dílů. Téměř celý průběh akce ovlivnily eskalující logistické problémy, které aerolinky nutí udržovat starší stroje ve vzduchu i přes rostoucí regulatorní tlak na snižování emisí.
šéfredaktor
„Obecný konsensus je, že téma udržitelnosti ustupuje z centra dění,“ říká Simon Newitt, prezident švédské společnosti Heart Aerospace, která vyvýjí elektrické letadlo pro 30 pasažérů. „To ale neznamená, že by udržitelnost zmizela úplně.“
Jednání se neslo v duchu rostoucí skepse ohledně splnění cíle nulových emisí do roku 2050. Deion McCarthy z Dubai Aerospace Enterprise upozorňuje: „Růžové brýle spadly.“ Situace eskalovala poté, co Mezinárodní asociace pro leteckou dopravu (IATA) varovala, že dodávky udržitelných paliv (SAF) zaostávají za očekáváním, přičemž jiné problémy, jako nedostatek letadel, berou prioritu.
„Dlouhodobě je SAF klíčovou součástí naší cesty k nulovým emisím, ale rok 2024 byl náročný,“ přiznává Gordon Grant z Aviation Capital Group. Přesto evropské regulační tlaky zůstanou neúprosné, zejména kvůli rostoucím nákladům na uhlík.
Rob Morris z britské Cirium Ascend zdůraznil důležitost udržitelnosti pro současný cyklus v letectví. „Pokud nedosáhneme významného pokroku k nulovým emisím, regulátoři si toho všimnou a podniknou kroky,“ varoval. Evropský letecký sektor je již nyní pod tlakem kvůli obviněním z tzv. greenwashingu a rostoucím emisím způsobeným stále větším počtem prodávaných letadel.
Na druhé straně světa však trh roste. „Kontrast mezi proti-leteckými postoji v severní Evropě a hladovými trhy, jako je Indie, je obrovský,“ poukazují leasingové společnosti. Zároveň roste politické napětí, které by mohl eskalovat návrat Donalda Trumpa do čela USA. Ten slibuje zrušení Bidenova Zákona o snížení inflace, který zahrnuje podporu SAF.
Thomas Fowler, šéf udržitelnosti Ryanairu, obhajuje drobné kroky jako splnění evropského mandátu 2% SAF ve směsích letadlového paliva. „Jsou to malé, ale důležité kroky,“ tvrdí. Newitt z Heart Aerospace však varuje, aby průmysl neztrácel ze zřetele dlouhodobé cíle. „Často slyšíme: ‘Musíme vést byznys.’ Ale čelíme vážným výzvám a musíme jednat.“