Mazda MX-5

rebinworkshop / Shutterstock.com, koláž Hrot24

Odchod z Ruska bez návratu. Mazda se jako první zahraniční automobilka vzdala práva na zpětný odkup

Japonská společnost Mazda Motor je prvním zahraničním výrobcem aut, který ztratil právo na odkup svého podílu v ruském společném podniku. Firma Sollers, což je bývalý ruský partner Mazdy, agentuře Reuters sdělila, že Mazda nevyužila svého práva na odkup svého 50procentního podílu ve společném podniku v Rusku. O právo na odkup tak přišla.

čtk

Po ruské vojenské invazi na Ukrajinu v roce 2022 opustily globální automobilky ruský trh. Firmy jako Mazda, Renault, Mercedes-Benz či Hyundai prodaly své aktivity ruským firmám za symbolické částky. Dohodly se ale na opcích, které jim umožnily někdejší aktivity v příštích letech odkoupit.

Podíl ve společném podniku, který montoval osobní vozy Mazda ve městě Vladivostok, Mazda prodala v říjnu 2022 společnosti Sollers za jedno euro s opcí na odkup za stejnou částku do tří let. Nyní tedy o své předkupní právo přišla.

„Skupina Sollers neobdržela od Mazdy žádné návrhy ani dotazy týkající se uplatnění této opce a za současné situace k tomu podle nás není ani důvod,“ uvedla společnost Sollers v e-mailové odpovědi na dotaz agentury Reuters. Mazda na žádost o komentář nereagovala.

Firma Soller uvedla, že továrna ve Vladivostoku měla kapacitu až 50 tisíc vozů ročně. Znovu byla spuštěna v roce 2023 a nyní vyrábí autobusy pod značkou Sollers.

V Rusku se ročně prodá zhruba 1,5 milionu nových aut, místnímu trhu nyní dominují čínští hráči. Většina továren zakoupených ruskými firmami od zahraničních automobilek vyrábí čínské automobily pod ruskými značkami.

Například v bývalé továrně automobilky Renault v Moskvě se nyní montují automobily čínské výroby pod sovětskou značkou Moskvič.