Martin Wichterle

Martin Wichterle

David Turecký / magazín Hrot

MĚSÍČNÍK

Martin Wichterle. Jak udělat z Česka lovebrand

Co musíme změnit, aby nás měli všichni rádi. A české firmy, které si získaly srdce lidí

Tomáš Otta

PŘEDPLATNÉ

Ze své rohové kanceláře v nové administrativní budově v pražských Holešovicích má senzační výhled. Nenabízí panorama Hradčan, ale pohledy na protější malebné trojské vinice a dramatické skály. Taková krajina musí Martinovi Wichterlemu, původní profesí geologovi, vyhovovat. „Támhle na tom kopci produkují víno, ke kterému vzhlížejí i na Moravě,“ povídá. Charismatický padesátník, oblečený do stylové černé, je v uvolněné náladě.

Martin Wichterle založil krátce po revoluci specializovanou geologickou firmu. Po velice úspěšném exitu na přelomu milénia však vstoupil do průmyslového odvětví – vzkřísil kdysi slavnou značku Wikov. Založenou jeho pradědečkem Františkem.

Sedíme u konferenčního stolku a jeho předek František Wichterle na nás majestátně shlíží z obrazu v opulentním rámu. Během rozhovoru se můj pohled několikrát oprávněně stočí k jeho výstavním licousům. Hovoříme zejména o potřebě nového brandingu Česka, který Wichterle chystá coby jeden ze signatářů Druhé ekonomické transformace. Na téma silné promluvy Česka v zahraničí před ním opatrně rozvíjím svou teorii o českém průmyslu, který mnozí už nyní, co se schopností a kvality týká, hodnotí jako „Německo B“. Je to tak dobře? A proč je branding pro zemi tak důležitý?