Z čeho se hroutí boháči? Většina lidí to nechápe

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Celý článek
0

Sto milionů Američanů nemá na to mít děti. USA trápí fenomén Alice

Jsou moc zhýčkání? Přecitlivělí? Příliš pohodlní a nezodpovědní? Důvodů, proč mladé páry často nechtějí děti, by se jistě našlo dost. Pro řadu vyspělých států je tento fenomén takzvaných Dinků velký problém. Ještě větším jsou však lidé, kteří spadají do kategorie Alice. O co jde?

Jsou moc zhýčkání? Přecitlivělí? Příliš pohodlní a nezodpovědní? Důvodů, proč mladé páry často nechtějí děti, by se jistě našlo dost. Pro řadu vyspělých států je tento fenomén takzvaných Dinků velký problém. Ještě větším jsou však lidé, kteří spadají do kategorie Alice. O co jde?

Celý článek
0

Apoštolové zelené energetiky: Když nebude foukat a svítit, najdeme nové technologie

Zastánci obnovitelných zdrojů věří, že během přechodu na bezuhlíkovou společnost okolo roku 2050 dojde k nalezení nových technologií, které překonají slabinu zdrojů závislých na větru a slunci.

Zastánci obnovitelných zdrojů věří, že během přechodu na bezuhlíkovou společnost okolo roku 2050 dojde k nalezení nových technologií, které překonají slabinu zdrojů závislých na větru a slunci.

Celý článek
0

Martin Jahn: Auto je svoboda

Nástup elektromobility a covid-19 jsou pro automobilky dvě rány najednou, s nimiž se nyní musíme vypořádat. Nebudeme brečet, budeme pracovat a uvidíme, říká Martin Jahn.

Martin Jahn: Auto je svoboda
Martin Jahn | Martin Pinkas

Elektromobilita je politické zadání a Rubikon už jsme překročili, říká k osudu evropského autoprůmyslu Martin Jahn, který v těchto dnech končí ve funkci viceprezidenta FAW-Volkswagen, čínského výsadku největší světové automobilky. Nejvýše postavený Čech v celém koncernu Volkswagen poskytl týdeníku Hrot rozhovor o aktuální situaci na trhu, který jako první postihla pandemie, i o ne zrovna růžových vyhlídkách automobilového průmyslu.

Před pár dny jste se vrátil po čtyřech letech z Číny. Jak se tamní ekonomika vzpamatovala z pandemie a jaká je v zemi nálada?

Nálada je dobrá. K propadu na trhu automobilů o sedmdesát až osmdesát procent došlo hned v březnu, pak se ale trh začal rychle zvedat. V dalších měsících už to bylo 40, 30 a v posledních dvou měsících se prodávalo tak pět procent pod loňským rokem. Počítáme, že celoročně se prodeje sníží o šest až deset procent, což je výrazně méně než kdekoli jinde na světě. V Evropě či v Americe bude trh dvacet až třicet procent pod loňskem. V Číně došlo během krize k zajímavému posunu v segmentech. Prémiový trh vzrostl, takže Audi, BMW a Mercedes posílily. Vyšší střední třída má peněz dost a kupuje auta dál. Odskákala to levná auta, tedy především čínské značky, ale i peugeoty, fiaty, fordy a podobné.

A Volkswagen?

Ten je někde uprostřed a dokonce mu narostl trošku tržní podíl. Takže pro nás to nemělo nějaké zvláštní dopady. Celá čínská ekonomika pak počítá s růstem od nuly do tří procent, takže k poklesu by dojít nemělo. Jinak Čína se vrací velmi rychle k normálnímu životu, i když se stále všude nosí roušky, měří teplota a je větší hygienická disciplína. Ale restaurace jsou otevřené, auta se kupují, létá se, jezdí se vlaky. Vláda po vlně koronaviru změnila svůj cíl. Už nejde o růst HDP, ale o to nedopustit růst chudoby, nárůst nezaměstnanosti a podržet klíčové firmy, tedy velké čínské banky, telekomunikace a infrastrukturu. To se podařilo. Třeba investice do infrastruktury narostly meziročně o deset procent. Celkový fiskální stimul přitom nebyl tak velký. Činil asi pět procent HDP, zatímco v Evropě je to nějakých 25 procent. Jinak průběh pandemie tam byl mnohem příznivější než třeba v USA či v Itálii.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit