Metro D - Stanice Libuš, Julius Reichel

Metro D - Stanice Libuš, Julius Reichel

DPP.cz

Libuš na trase D: nová stanice metra jako mytická jeskyně s dinosaurem

Pražské metro přidává další díl do své neoficiální galerie. Po Pankráci D, Olbrachtově, Nádraží Krč, Nemocnici Krč a Nových Dvorech má výtvarnou tvář i Libuš. vtiskla ji trojice autorů Julius Reichel, Roman Výborný a Roel Jeroen van der Linden. Jejich návrh kombinuje ornamentální kresby frézované do obkladů s autorskými sochami na nástupišti i v parteru nad stanicí. Vyzvanou soutěž uspořádal Metroprojekt Praha s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) a hlavním městem pod záštitou Národní galerie Praha. Vítězové už s architektem a projektanty začali pracovat na zakomponování díla do projektové dokumentace.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Galerie (4)

Soutěž měla čtyři účastníky: Michala Cihláře, Hanu Puchovou, Jaromíra Švejdíka a společný tým Juliuse Reichela, Romana Výborného a Roela Jeroena van der Lindena. Každý předložil osobitý návrh opřený o vlastní techniku. Výběr umělců zaštítila Národní galerie Praha, rozhodovala porota složená ze zástupců hl. m. Prahy, Metroprojektu Praha, DPP a Národní galerie Praha. Předsedal jí architekt, herec a spisovatel David Vávra; mezi členy byli například Michal Novotný (ředitel Sbírky moderního a současného umění NGP), výtvarník a pedagog Kurt Gebauer, výtvarnice Milena Dopitová a architektka metra a projektová manažerka DPP Anna Švarc.

Mýty v obkladech, dinosaurus ve stropě

„Pražané se mohou těšit na výzdobu stanice, která zaručeně vzbudí pozornost. Mladí výtvarníci ji totiž pojali jako prostor pro zaznamenání novodobých mýtů. Do obkladových desek tak budou vyrývat jedinečné reliéfy na motivy starých i nových příběhů, které se kolem stanice odehrávaly a odehrávají. Samotné obrazy navíc výtvarníci plánují tvořit na náměty místních obyvatel, takže tvůrčí otisky ve stanici metra budou společným dílem. Tuhle hravost mytické jeskyně pak ještě víc podpoří obrovská dinosauří socha provokativně trčící ze stropu stanice. Je to zkrátka zase něco nového, nezvyklého. Což je skvělé. Jsem moc rád, že se ve výzdobě metra promítne energie mladé generace,“ říká 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro dopravu a předseda dozorčí rady DPP Zdeněk Hřib. Návrh tak zapojuje i veřejnost — část příběhu stanice vznikne na náměty místních.

„Návrh představuje výrazný koncepční i generační posun v paletě děl, která se nově objeví v galerii pražského metra. Přesto, že se může zdát jako lehce extravagantní nebo provokativní, tak se vizuálně chová spíše neutrálně až minimalisticky. Jednou z jeho nejsilnějších stránek je hravost a také fakt, že prostupuje z nástupiště až na povrch nového náměstí, čímž ke svezení metrem přímo láká,“ dodává architektka metra a projektová manažerka DPP Anna Švarc. Umění tak nebude uzamčené pod zemí — vyjde až na povrch.

Co přinesli ostatní

Michal Cihlář, český grafik, ilustrátor, fotograf a výtvarník spjatý se Zoo Praha, postavil svůj návrh na linorytu a zvolil motiv přírodní památky Modřanská rokle; porota ocenila zejména technickou kvalitu a sílu příběhu. Malířka a ilustrátorka Hana Puchová přinesla na nástupiště poetickou malbu s motivem divokých hus, která připomíná historii lokality s pověstí o chovu hus od středověku i husí pero ve znaku Libuše. Jaromír Švejdík — zpěvák, textař, skladatel, výtvarník a spoluautor komiksové trilogie Alois Nebel — vyšel z motivu krajiny a inspirace z nedávného pobytu v Portugalsku; výsledkem je propracovaný návrh v duchu modrotisku.

Vítězný tým ve složení Julius Reichel, Roman Výborný (Namor Ynrobyv) a Roel Jeroen van der Linden zabodoval ornamentálními kresbami frézovanými do obkladů a autorskými sochami v prostoru nástupiště i v parteru nad stanicí. Reichel, intermediální autor s hravou prací na pomezí obrazu a objektu, spolu s kolegy vytváří vizuální mytologii Libuše přímo z lokálních příběhů a vtahuje do ní obyvatele. Umělecký zásah proto propojí podzemí s povrchem i komunitou — a možná poprvé v dějinách pražského metra se na cestující podívá dinosaurus.

„Prvotní funkce metra vždy byla a bude dopravní. Všichni chceme funkční, spolehlivou a ekologickou dopravu, kterou bezesporu metro je. Mnozí metro využíváme denně a o to víc je důležitá i přidaná estetická hodnota těchto prostor. Pražské metro je často označováno za největší pražskou galerii díky své bohaté sbírce výtvarných děl. Výtvarné umění zde mělo vždy své místo, od ikonických hliníkových ‚puklíků‘ Jaroslava Otruby na lince A, přes různé plastiky a mozaiky, až po moderní umělecké projekty. Nejinak se v Metroprojektu rodí i návrh nové trasy D. Vítězný výtvarný návrh pro stanici Libuš vyvolal řadu vášnivých debat a otázek a o to trochu dnes v umění jde. Umění má probudit emoce. Zahajujeme aktivní spolupráci s autory vítězného návrhu a těšíme se na výslednou podobu stanice,“ uzavírá Michaela Kulhavá, architektka stanice Libuš z METROPROJEKTU Praha a členka poroty. Nyní tedy přichází fáze, kdy se soutěžní vize promění v konkrétní řešení v dokumentaci — a následně ve veřejný prostor.