Elektrické létající taxíky mají být budoucností městské mobility
Shutterstock.com
Elektrická vznášedla
Létající taxíky už nejsou sci-fi. USA, Korea i Dubaj chystají první linky
Podle odhadů má trh s létajícími taxíky vyrůst ze 43 miliard dolarů v roce 2025 na téměř 87 miliard do roku 2034. Rozhodnou ale nejen technologie, nýbrž i důvěra veřejnosti, regulace a dostatečné investice do nabíjecích systémů a bezpečnosti.
red
Létající taxíky už nejsou jen vizí z budoucnosti. Technologie eVTOL (electric vertical take-off and landing, vertikální vzlet a přistání na elektřinu) se vyvíjí závratnou rychlostí a pilotní projekty v USA, Jižní Koreji či Dubaji ukazují, že první komerční linky by mohly vzniknout už během příští dekády.
Informuje o tom web Oilprice.com. Elektrická letadla schopná vzlétnout a přistát vertikálně mají nabídnout ekologičtější a rychlejší alternativu k pozemní dopravě, aniž by potřebovala tradiční letiště.
Stroje eVTOL využívají elektrický pohon a lithiové baterie, které umožňují tichý a emise neprodukující provoz. Na rozdíl od klasických letadel nepotřebují dlouhou dráhu, a tak jsou ideální pro hustě obydlená města. Jejich výhodami jsou nižší hluk, menší ekologická stopa a vyšší energetická účinnost.
Trh s městskou vzdušnou mobilitou (AAM – Advanced Air Mobility) čeká podle analýzy Research and Markets dynamický růst. Ten podpoří nejen technologické inovace, ale i pokroky v umělé inteligenci, která má řídit provoz i bezpečnost letů.
Laurie Garrow z Georgia Tech upozorňuje, že zásadní pro rozvoj budou investice do „vertiportů“, tedy speciálních míst pro vzlety a přistání, do nabíjecí infrastruktury i protokolů pro požární bezpečnost baterií.
Do čela závodu o první komerční taxi ve vzduchu se řadí společnosti Archer Aviation, Joby Aviation, Volocopter či čínský Xpeng, upozorňuje Oilprice.com.
Americký Archer nedávno uzavřel partnerství s Korean Air na dodávku až 100 strojů modelu Midnight, které mají zvládat lety v rozmezí 10–20 minut. Dubaj si zase vyhlédla prototyp od Xpeng Aeroht – dvoumístné vozidlo, které lze řídit s pilotem i bez něj.
Podle Světového ekonomického fóra (WEF) by se využití AAM nemělo omezit jen na osobní přepravu. Stejná technologie může zlepšit logistiku, doručování zboží i rychlé zásahy při mimořádných událostech. eVTOLy tak mohou zásadně proměnit způsob, jakým lidé i zboží cestují v městském prostoru.
Tiché, čisté, rychlé
Cesta k běžnému provozu však nebude jednoduchá. Klíčové bude vyjasnění legislativy, stanovení bezpečnostních standardů a především získání důvěry veřejnosti. Města budou muset vybudovat nejen vertiporty, ale i systémy řízení letového provozu v nízkých výškách.
Pokud se podaří překonat tyto překážky, může se létající taxi stát symbolem nové éry městské mobility – tiché, čisté a rychlé. Podobně jako elektromobily před deseti lety se i eVTOLy nacházejí na prahu masového nasazení.
Nad hlavami obyvatel velkých měst se tak brzy mohou objevit první stroje, které promění každodenní dojíždění v pohled na město z ptačí perspektivy.