Komentář: Schodek rozpočtu předčil i covidové roky. Vláda si ho opticky snížila, Eurostat jí na to přišel

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Celý článek
0

Jak v technologiích dohnat USA a Čínu? EU chce pěstovat jednorožce

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Celý článek
0

Komentář: Ztrátu ČNB zaplatíme my všichni, radujme se

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Celý článek
0

Deglobalizace a celní války mění automobilový průmysl. Ve VW roste nervozita

Trend zavádění obchodních bariér znamená pro globální firmy těžkosti. Naplno se deglobalizace projevuje také u německé největší automobilky Volkswagen, pod kterou spadá i Škoda Auto.

Deglobalizace a celní války mění automobilový průmysl. Ve VW roste nervozita
Volkswagen bojuje na čínském trhu o přízeň zákazníků, ilustrační foto | Shutterstock.com

Éra globalizace, která přála ekonomickému propojování celého světa, pomalu končí. Obchodní napětí se prohlubuje nejen mezi dvěma největšími ekonomikami světa – Spojenými státy a Čínou – ale také v případě dalších regionů, včetně Evropské unie.

Evropské státy se stále větším znepokojením sledují hospodářský vývoj v komunistické Číně, která se netají masivní státní podporou všech odvětví hospodářství s cílem ovládnout důležité sektory ekonomiky po celém světě, jako jsou energetika, elektromobilita, telekomunikace, vývoj umělé inteligence.

Tento trend se negativně podepisuje i na největší evropské automobilce, koncernu Volkswagen, který vlastní i mladoboleslavskou Škoda Auto. Proces deglobalizace začal s rozsáhlými lockdowny v souvislosti s šířením pandemie covidu-19, kdy si řada západních firem uvědomila nebezpečnou závislost na dodavatelských řetězcích z Asie, zejména Číny. K tomu pak globální ekonomiku, zejména v oblasti vývozu a dovozu fosilních zdrojů, narušila ruská okupace Ukrajiny.

Volkswagen, ale i další německé automobilky, jsou na čínském trhu dlouhodobě silně etablovány a geopolitická rizika mezi Západem a Východem jsou pro ně velkou výzvou. I proto je z posledního vývoje, kdy Brusel uvažuje o zavedení cel na čínské elektromobily, vedení koncernu z Wolfsburgu značně nervózní, napsal německý ekonomický týdeník Wirtschaftswoche.

Manažeři globálních firem se už připravují na ekonomické rozdělení světa na tři sféry. Na západní trhy (Severní Amerika a Evropa), východní trhy (Indie, Čína a okolní země) a zbytek světa. Tedy menší trhy afrických zemí či Jižní Ameriky.

Koncern Volkswagen velkou měrou přispěl v minulých dekádách k industrializaci čínské ekonomiky. Německá automobilka tam stavěla první továrny už v době, kdy se ostatní západní firmy teprve na asijských trzích rozkoukávaly. Dnes už každá druhá automobilka světa vyrábí alespoň část své produkce v Číně.

Ohrožení produkce Volkswagenu v Číně ukazuje prodej elektromobilů na největším světovém trhu s automobily. Značka musí čelit silné konkurenci, auta s kabelem do zásuvky nabízejí až dvě stovky výrobců. Tržní podíl Volkswagenu se na čínském trhu snižuje. Celkově v roce 2023 činil 14,2 procenta a meziročně se snížil o 0,6 procenta, uvedl deník South China Morning Post. Čínský režim zpřísňuje podmínky pro zahraniční výrobce a jejich šance na trhu dlouhodobě „přežít“ se zásadně snižují.

Také na trhu ve Spojených státech není situace pro Volkswagen růžová. Celá skupina zde má aktuálně podíl ve výši tří až čtyř procent a dlouhodobě se německému výrobci nedaří ho navýšit. Navíc americké úřady na hranicích blokují zahraniční značky aut, které obsahují součástky čínských subdodavatelů, kteří byli obviněni z porušování lidských práv a využívání nucené práce.

A pokud se bude obchodní válka mezi Čínou a USA zhoršovat, doplatí na to opět německá automobilka. Současná produkce elektromobilů je prakticky vyloučená bez používání čínských akumulátorů a surovin.