Hrotcast: Stanjura by měl být odvolán, stejně jako Bartoš neudělal svoji práci

V aktuálním podcastu ekonomická redaktorka Markéta Malá upozorňuje na finanční problémy, které sužují českou vládu. Kritizuje nereálné základy návrhu státního rozpočtu pro příští rok a upozorňuje na rizika, která s sebou přináší. Jaké důsledky může mít odvolání dalších členů kabinetu a proč je právě nyní navýšení platů politiků špatně načasované?

V aktuálním podcastu ekonomická redaktorka Markéta Malá upozorňuje na finanční problémy, které sužují českou vládu. Kritizuje nereálné základy návrhu státního rozpočtu pro příští rok a upozorňuje na rizika, která s sebou přináší. Jaké důsledky může mít odvolání dalších členů kabinetu a proč je právě nyní navýšení platů politiků špatně načasované?

Celý článek
0

Miliardář Baudiš postavil sanatorium. Bude se zde léčit závislost na alkoholu či sociálních sítích

Podle Pavla Baudiše, který je i vášnivým filantropem, ale nejde o žádnou charitu. Ceny za den se budou pohybovat kolem šesti až sedmi tisíc korun.

Podle Pavla Baudiše, který je i vášnivým filantropem, ale nejde o žádnou charitu. Ceny za den se budou pohybovat kolem šesti až sedmi tisíc korun.

Celý článek
0

Když bude svět vyrábět jen elektroauta, velké množství pracovních míst prostě zanikne, varuje šéf Toyoty

Toyota je co do objemu prodeje největším výrobcem aut na světě, v přístupu k elektromobilům je však opatrnější než ostatní výrobci. To japonské automobilce v současné době pomáhá, protože celosvětový prodej elektromobilů slábne. 

Toyota je co do objemu prodeje největším výrobcem aut na světě, v přístupu k elektromobilům je však opatrnější než ostatní výrobci. To japonské automobilce v současné době pomáhá, protože celosvětový prodej elektromobilů slábne. 

Celý článek
0

V Evropě začal boj o spalovací motory. Volvo podporuje zákaz

Švédská automobilka, kterou vlastní čínský majitel, vyzvala spolu s další padesátkou firem Brusel, aby se držel zákazu aut se spalovacími motory do roku 2035. Největší evropské automobilky ale mlčí.

V Evropě začal boj o spalovací motory. Volvo podporuje zákaz
Spalovací motor, ilustrační obrázek | foto Shutterstock.com

Švédská automobilka Volvo, kterou vlastní čínský výrobce automobilů i elektromobilů Geely, se postavila do čela obránců zákazu spalovacích motorů u osobních automobilů do roku 2035. Ztráta dynamiky prodejů dobíjecích aut na evropském trhu totiž stále více automobilek vede k tomu, že od přechodu na plně elektrická auta couvají a nepřejí si, aby po roce 2035 byly plošně zakázány vozy se spalovacími motory, jak se k tomu zavázala Evropská komise a v roce 2022 to schválil Evropský parlament.

Brusel argumentuje tím, že průměrná životnost nových aut je 15 let, takže v roce 2050 by už měly po evropských silnicích a dálnicích jezdit auta pouze s nulovými emisemi.

Firmy – kromě Volva to je například Uber Technologies, výrobce nábytku IKEA nebo španělská energetická společnost Iberdrola – argumentují tím, že evropský průmysl potřebuje především jistotu a předvídatelné podmínky pro investice a rozvoj podnikání. Jak ale připomenula agentura Bloomberg, většina evropských výrobců aut se k iniciativě švédského Volva nepřipojila.

„Elektrifikace je jediná hromadná akce, kterou může náš sektor uskutečnit, aby snížil svou uhlíkovou stopu,“ argumentuje šéf společnosti Volvo Jim Rowan. Podle něj právě přechod na elektromobily zajistí evropskému průmyslu konkurenceschopnost v globální produkci aut s elektromotory.

Ambiciózní unijní cíle snižování emisí skleníkových plynů se ale v posledních měsících dostávají pod stále větší palbu kritiky u části manažerů evropských koncernů. Největší evropská automobilka Volkswagen už musela připustit, že se přechod na elektromobily nedaří a bude muset začít zavírat některé továrny a propouštět zaměstnance.

Také vedení automobilky Mercedes-Benz oznámilo, že termín ukončení prodeje aut se spalovacími motory by se mělo přehodnotit. Paradoxně i Volvo nedávno uvedlo, že bude po roce 2030 nabízet hybridní motorizace, i když dříve slíbilo, že bude vyrábět a prodávat pouze plně elektrická auta.

Zastánci zákazu spalovacích motorů tvrdí, že Evropa musí dohnat americkou a čínskou konkurenci na poli výroby elektroaut tím, že už nebude investovat do vývoje spalovacích motorů. Na odložení termínu zákazu spalovacích motorů ale nyní tlačí i Itálie, třetí největší unijní ekonomika.

Premiérka Giorgia Meloniová tvrdí, že zelená politika Bruselu je sebedestruktivní. Italský ministr průmyslu Adolfo Urso trvá na tom, že unijní plán na snižování emisí musí být výrazně přepracován.

Pokud k tomu nedojde, zaniknou v evropském automobilovém průmyslu stovky tisíc pracovních míst. V případě zachování spalovacích motorů by mělo být umožněno používat syntetická paliva a biopaliva. Automobilka Stellantis, největší producent aut na Apeninském poloostrově, už také přerušila na měsíc produkci elektrických vozů Fiat 500 v závodě v Turíně, protože o ně není zájem.