Hrotcast: Stanjura by měl být odvolán, stejně jako Bartoš neudělal svoji práci

V aktuálním podcastu ekonomická redaktorka Markéta Malá upozorňuje na finanční problémy, které sužují českou vládu. Kritizuje nereálné základy návrhu státního rozpočtu pro příští rok a upozorňuje na rizika, která s sebou přináší. Jaké důsledky může mít odvolání dalších členů kabinetu a proč je právě nyní navýšení platů politiků špatně načasované?

V aktuálním podcastu ekonomická redaktorka Markéta Malá upozorňuje na finanční problémy, které sužují českou vládu. Kritizuje nereálné základy návrhu státního rozpočtu pro příští rok a upozorňuje na rizika, která s sebou přináší. Jaké důsledky může mít odvolání dalších členů kabinetu a proč je právě nyní navýšení platů politiků špatně načasované?

Celý článek
0

Miliardář Baudiš postavil sanatorium. Bude se zde léčit závislost na alkoholu či sociálních sítích

Podle Pavla Baudiše, který je i vášnivým filantropem, ale nejde o žádnou charitu. Ceny za den se budou pohybovat kolem šesti až sedmi tisíc korun.

Podle Pavla Baudiše, který je i vášnivým filantropem, ale nejde o žádnou charitu. Ceny za den se budou pohybovat kolem šesti až sedmi tisíc korun.

Celý článek
0

Ukrajina nemá dost peněz pro lokální zbrojaře. Chce zrušit zákaz vývozu zbraní

Až dvacet miliard dolarů by mohli vydělat ukrajinští producenti vojenských dronů, pokud by je mohli prodávat do zahraničí. I proto Kyjev uvažuje o zrušení zákazu vývozu zbraní.

Až dvacet miliard dolarů by mohli vydělat ukrajinští producenti vojenských dronů, pokud by je mohli prodávat do zahraničí. I proto Kyjev uvažuje o zrušení zákazu vývozu zbraní.

Celý článek
0

Milion za elektroauto? Radši ne. Evropu válcuje levná konkurence z Číny a USA

Na evropském trhu chybí laciné verze elektrických aut od evropských výrobců, jako je Volkswagen nebo Volvo. Náskok v prodejích globálně navyšují Tesla a BYD.

Milion za elektroauto? Radši ne. Evropu válcuje levná konkurence z Číny a USA
Prodeje elektromobilů padají v Německu meziročně o desítky procent; ilustrační snímek | Shutterstock.com

Evropské automobilky nedokážou reagovat v prodejích elektromobilů na čínskou a americkou konkurenci. Tesla z USA a čínská BYD se naopak v produkci dobíjecích aut evropským společnostem vzdalují. Loni obě značky vyrobily a prodaly 3,4 milionu elektromobilů. Na třetím místě je Volkswagen, který prodal 740 tisíc aut s bateriemi.

Nechuť evropských zákazníků nakupovat předražená evropská elektrická auta se naplno projevila v Německu, největší ekonomice kontinentu. Prodeje aut s akumulátory se propadly v červenci o 37 procent, v celé Evropě to bylo o deset procent. Evropské automobilky Volkswagen a Volvo už musely oznámit, že svou expanzi v sektoru elektromobility musí přehodnotit.

Důvodem neúspěchu je především to, že evropští výrobci nenabízejí cenově dostupné modely, aby dokázaly zaujmout i zákazníky, kteří si nemohou dovolit pořídit automobil v cenové hladině okolo jednoho milionu korun.

K tomu se přidává, že některé evropské vlády couvají z velkorysé finanční podpory při nákupu elektromobilů. Platí to hlavně pro Německo, které kvůli dluhové brzdě, jež je součástí německé ústavy, nemůže navyšovat rozpočtové schodky.

Prudký pokles tržeb evropských automobilek zaskočil samotné manažery, kteří nyní přicházejí s plány úspor. Škrty se budou v dalších letech týkat hlavně investičních záměrů pro nové projekty, v případě Volkswagenu má dokonce dojít i k uzavření několika výrobních podniků na území Německa, prvně v historii automobilky z Wolfsburgu.

Agentura Bloomberg dokonce varuje, že je ohrožen celý automobilový sektor na starém kontinentu. „V Evropě stále rychleji ztrácíme nákladové výhody,“ okomentoval poslední vývoj na trhu Ferdinand Dudenhöffer, ředitel CAR-Center Automotive Research v Bochumi.

Prohlásil, že čínské firmy budou rozšiřovat svou nabídku elektrických vozů, kterým evropští výrobci nedokážou konkurovat a za čínskou produkcí budou stále více zaostávat. Navíc evropský trh s auty se stále nedostal na úroveň celkových prodejů v době před covidem. To fabrikám v Evropě dále snižuje ziskovost.

Také švédský koncern Volvo musel reagovat na propad poptávky u elektromobilů tím, že ruší svůj původní závazek po roce 2030 neprodávat auta se spalovacími motory. Bude nabízet alespoň hybridní pohony. Automobilka, kterou vlastní čínský výrobce aut Geely, oznámila, že v roce 2030 bude 90 procent jejích prodejů připadat na hybridní modely a plně elektrické modely.

Už dříve pochyby o bezvýhradné zelené budoucnosti osobní dopravy vyhlásil německý Mercedes-Benz. Jeho šéf Ola Källenius připustil, že spalovací motory bude výrobce ze Stuttgartu nabízet i pro roce 2030.

Analytici upozorňují na příliš vysoké ceny i zdánlivě obyčejných elektromobilů, jako je Fiat 500. Jeho elektrická verze se prodává v Evropě za 35 tisíc eur (875 tisíc korun), tedy za dvojnásobek verze s tradičním spalovacím motorem.

Prémiové modely, jako je Porsche Taycan nebo BMW i7, ale přesahují cenovkou sto tisíc eur, tedy 2,5 milionu korun. „Při stanovování cílů pro elektromobily výrobci aut nezvažovali, jaké ceny budou lidé připraveni platit za elektrické vozy,“ uvedl partner poradenské společnosti Roland Berger Wolfgang Bernhart.