Jak investuje generace Z? Peníze pro ně nejsou tabu tématem, nebojí se a mají informace

Jak investuje generace Z? Peníze pro ně nejsou tabu tématem, nebojí se a mají informace

koláž Hrot24/se souhlasem Josefa Podlipného

Hrotagon

Jak investuje generace Z? Peníze pro ně nejsou tabu tématem, nebojí se a mají informace

Generace Z přistupuje k investování zcela jinak než generace před ní. Nejen pokud jde o načasování, ale i motivaci a způsob. Z vlastní zkušenosti vím, že u našich dětí i potomků klientů, mladí začínají investovat už mezi 17. a 20. rokem. Hlavní hnací silou není jen touha po výnosu, ale snaha získat svobodu: finanční i profesní. Často chtějí v budoucnu pracovat pro smysl, ne nutně pro výplatu.

Josef Podlipný

Technologická zdatnost, jazyková vybavenost a vliv sociálních sítí vedou Gen Z k tomu, že míří spíše k online brokerům, fintechovým aplikacím a investičním platformám než k tradičním bankám. Nejoblíbenější jsou akcie, ETF, a výrazně častěji než u starších generací také kryptoměny. Udržitelná a etická investiční strategie je pro řadu mladých investorů klíčovým kritériem.

Přesto se v jejich investičním příběhu objevuje určitý paradox. Motivace a znalosti jsou často dál než samotné možnosti. Mnozí čelí vysokým životním nákladům, studentským půjčkám nebo brzkému závazku v podobě hypotéky, který jim svazuje ruce. Investují tak sice dříve než jejich rodiče, ale často jen v malém objemu. To ale není na škodu. Začít v malém znamená budovat návyk, zkušenost a respekt k riziku.

Na mladé generaci oceňujeme především otevřenost. Mluví o penězích bez tabu a aktivně vyhledávají smysluplné informace. Chtějí porozumět, nejen slepě následovat. Řada z nich už dnes přemýšlí nejen o vlastní nezávislosti, ale i o podnikání nebo o tom, jak bude v budoucnu vypadat správa a předání majetku. A právě to je pro nás jako wealth manažery zásadní. Mění se totiž i mezigenerační dialog o penězích. Neřeší se už jen „kolik a kdy“, ale také „proč a s jakými hodnotami“.

Když to porovnáme s generací mileniálů nebo starší, vyrůstali jsme v době nízké důvěry, nulového investičního vzdělání a často i špatných zkušeností. Gen Z má k dispozici informace, nástroje i komunitu. A to je obrovská výhoda. Pokud ji dobře využije, bude v budoucnu nejen finančně zajištěná, ale i svobodnější v tom, jak bude svůj život žít.

Autor je partner společnosti Fichtner Wealth Managers

Máte co říci? Pošlete nám svůj komentář na komentare@hrotmedia.cz