Historikům navzdory: Gladiátorovi 2 se v kinech daří. Boduje i Ariana Grande ve Wicked

koláž Hrot24.cz, Berenika Slánská s využitím Paramount Pictures a Universal Pictures.

Historikům navzdory: Gladiátorovi 2 se v kinech daří. Boduje i Ariana Grande ve Wicked

Hollywood si může oddechnout. Muzikálová adaptace Wicked a epický akční velkofilm Gladiátor II společně o víkendu utržily 270,2 milionu dolarů na celosvětových tržbách. Pokračování velkofilmu Ridleyho Scotta se přitom potýkalo s kritikou historiků i nepříliš nadšenými recenzemi.

Vladimír Barák

Úspěch hned dvou velkofilmů přichází ve chvíli, kdy se kina snaží získat zpět diváky, kteří si v posledních letech zvykli sledovat filmy spíše doma na streamovacích platformách.

První díl z plánované dvojice filmů Wicked, inspirovaných broadwayským muzikálem, nakonec nenaplnil černé scénáře a přestože upoutávky příliš neoslnily, kina zaplnil. Snímek, který vypráví příběh čarodějnic ze světa Čaroděje ze země Oz, se stal největším otvíracím víkendem filmu na motivy muzikálu. V USA a Kanadě vydělal 114 milionů dolarů a na mezinárodních trzích dalších 50,2 milionu, což dohromady činí 164,2 milionu dolarů. Studio Universal Pictures tak překonalo i úspěch svého nejúspěšnějšího muzikálového filmu Bídníci z roku 2012.

Ani Paramount Pictures se svým Gladiátorem II nezůstává pozadu. Pokračování oscarového snímku z roku 2000, které bylo mimo USA uvedeno již minulý víkend, utržilo celkem 221 milionů dolarů, z toho 106 milionů jen za uplynulý víkend. Jen v amerických kinech přinesl Gladiátor II 55,5 milionu dolarů, což z něj činí jedno z nejsilnějších pokračování roku. Nicméně Gladiátor II bude muset ještě zabrat, aby se o něm skutečně dalo mluvit jako o úspěchu – podle některých zdrojů do něj studio investovalo přes 350 milionů dolarů. A to mluvíme jen o tom, aby se „zaplatil“.

Problémy na startovní čáře

Ani jeden ze snímků to přitom na startovní čáře neměl jednoduché. V případě Wicked mnozí diváci kritizovali angažmá zpěvačky Ariany Grande, která prý mimo koncertní pódia působí strnule a uměle. Své fanoušky ale očividně stále má. To Gladiátor II zase namíchl historiky. Ti upozorňují na množství historických nesmyslů a doporučují divákům, aby při sledování raději „vypnuli mozek“.

Recenze pro film také nejsou příliš příznivé. Podle některých je na filmu sice znát obrovský rozpočet, ale postrádá ducha. „Řím v Gladiátorovi II není nic víc než pečlivě vytvořená kulisa. Starověký Řím jako historický svět autory nezajímá ani trochu. (…) Postavy si vyměňují banální truismy a motivační hesla, zajímavým je má činit skutečnost, že přitom mají na sobě tógy,“ píše například Týdeník Echo.

Jiné recenze však film hodnotí smířlivěji. „Druhý Gladiátor nebude v žádném případě tak milovaný a ctěný jako jeho předchůdce. (…) Dekadentní přehnanost a lehký nedostatek autocenzury daly vzniknout třaskavému antickému koktejlu brutality, adrenalinu, naivity, slávy a cti, před kterým se nedá vážně klanět, ale lze si ho vychutnat plnými doušky,“ napsaly Seznam Zprávy.

Návrat diváků do kin

Pro filmový byznys je však důležitý fakt, že oba filmy ukázaly, že velké produkce mohou přivést diváky zpět do kinosálů, navzdory obavám z dominance streamovacích platforem. „Tento víkend byl očekáván s velkým napětím a nikdo nebyl zklamaný,“ uvedl pro agenturu Reuters Chris Aronson, šéf distribuční divize u Paramount Pictures.

Úspěch těchto dvou snímků navíc přichází ve správný čas. Sváteční sezóna, která tradičně přináší zvýšenou návštěvnost kin, se zdá být letos rekordní. Po letech nejistot spojených s pandemií a změnou spotřebitelských zvyklostí se kina opět stávají místem, kde lidé hledají společný zážitek.

České diváky však nepotěší, že některá kina v Česku zdražila. „Multikino Cinema City pokračuje ve své nekompromisní cenové politice a rok po minulém zdražení opět navyšuje ceny. V některých městech už jde skutečně o luxus výhradně pro movité zákazníky. Cinema City navíc roky spoléhá na ostudnou přirážku při online nákupu,“ uvedl oborový web Filmtoro. V Praze už vstupenka zakoupená online překonala hranici 300 korun.