Komentář: Jak si ministr financí naběhl na vidle

Rozpočtové kejkle Zbyňka Stanjury se už dostaly za hranu reality, ukázala analýza Národní rozpočtové rady 

Rozpočtové kejkle Zbyňka Stanjury se už dostaly za hranu reality, ukázala analýza Národní rozpočtové rady 

Celý článek
0

Ukrajinský ministr pod palbou kritiky. Před další zimou zanedbal decentralizaci energetiky

Ukrajinskému ministrovi energetiky Germanu Galuščenkovi je vyčítáno, že podcenil decentralizaci energetických zdrojů. Zemi hrozí, že bude mít během zimy problémy s dodávkami elektřiny.

Ukrajinskému ministrovi energetiky Germanu Galuščenkovi je vyčítáno, že podcenil decentralizaci energetických zdrojů. Zemi hrozí, že bude mít během zimy problémy s dodávkami elektřiny.

Celý článek
0

„Pojďte makat rukama.“ Influenceři se nadchli pro manuální práci, Češi nad ní ohrnují nos

Opravit nebo něco vytvořit vlastníma rukama? Američtí influenceři podle nové módní vlny objevili kouzlo manuálních a technických prací, které začali popularizovat mezi dětmi a mládeží. V rozsáhlém průzkumu se mladí lidé i rodiče vyjádřili, že takové profese mohou být stabilní a kreativní. Významnou roli v tomto posunu hrají sociální sítě.

Opravit nebo něco vytvořit vlastníma rukama? Američtí influenceři podle nové módní vlny objevili kouzlo manuálních a technických prací, které začali popularizovat mezi dětmi a mládeží. V rozsáhlém průzkumu se mladí lidé i rodiče vyjádřili, že takové profese mohou být stabilní a kreativní. Významnou roli v tomto posunu hrají sociální sítě.

Celý článek
0

Hejného matematika? Připraví, ale nebaví

Díky alternativní výuce jsou děti lépe připraveny i na náročnější matematické úlohy.

Hejného matematika? Připraví, ale nebaví
Jinak a lépe? Jde to. Podle profesora Milana Hejného alternativní metody výuky mají smysl. Teď mu dala za pravdu i odborná studie. | Martin Pinkas

Žáci prvního stupně základní školy vyučovaní podle Hejného metody mají celkově lepší výsledky v matematice než ostatní děti. S takovými závěry přišli vědci z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Podle odborníků tím padá častý argument, že je Hejného metoda neefektivní a děti ve výsledku nic nenaučí.

Hejného metodou se v současnosti učí již na více než 750 základních školách v Česku. Staví na tom, že děti nemají být konzumenty výkladu učitele, ale matematiku mají objevovat samy prostřednictvím učebnic a dalších výukových materiálů, třeba pracovních sešitů. Díky tomu, že jsou do značné míry odkázány samy na sebe, děti následně spolupracují a snaží se dojít k výsledku. Záměrně vynecháváme slovo správnému.

Sám tvůrce metody, profesor Milan Hejný, v minulosti totiž hned několikrát prohlásil, že podstatnější než důraz na správný výsledek je pro něj samotný proces poznávání matematiky. Učitel může být moderátorem celého snažení žáků, nakonec může přijít s odhalením správného postupu a výsledku. I to vedlo k časté kritice, že děti se vlastně nic naučit nemusejí, protože učitel na konci hodiny udělá vše za ně.

Vědci z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy tedy komparací zjišťovali, zda je pravdivé tvrzení podporovatelů Hejného metody, podle nichž tento alternativní přístup vede k lepšímu poro­zumění matematice a lepším postojům k této vědě, nebo zda mají pravdu její kritici.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit