Globální letecký průmysl v kleštích: Hrozí Trumpova cla rozvratem?
Hrot24, vygenerováno v Midjourney
Globální letecký průmysl varuje: Trumpova plánovaná cla by rozvrátila dodavatelské řetězce
Pět zemí, EU a klíčoví hráči letectví vyzývají Bílý dům, aby upustil od nových cel. Hrozí dopady na ceny letenek, bezpečnost i půlmiliardový obchodní přebytek USA.
šéfredaktor
Napětí v globálním leteckém průmyslu dosahuje kritického bodu. Kanada, Čína, Japonsko, Mexiko, Švýcarsko a Evropská unie spojily síly s aerolinkami a výrobci letadel v naléhavé výzvě směrem k Trumpově administrativě: Zastavte plánovaná cla na dovoz komerčních letadel a leteckých dílů. Důvod? Hrozba kolapsu mezinárodních dodavatelských řetězců, zdražení letenek a narušení bezpečnostních standardů – to vše při ročním obchodním přebytku USA ve výši 75 miliard dolarů v tomto sektoru. Dokumenty zveřejněné americkým ministerstvem obchodu odhalují jednotný front proti návrhu, který by podle kritiků „podryl desítky let fungující systém“.
Mezinárodní protest: „Cla jsou ekonomická sebevražda“
Evropská unie ve svém stanovisku bije na poplach: „Jako spolehliví obchodní partneři bychom měli vzájemný obchod s letadly a díly posilovat, nikoli brzdit obchodními restrikcemi.“ A dodává varování – pokud USA přitvrdí, EU zváží protiopatření k „zajištění rovných podmínek“. Podobně se vyjadřuje Čína: „Žádná země by neměla uměle podporovat domácí průmysl na úkor zahraničních konkurentů.“ Mexiko zdůrazňuje asymetrii vztahu: zatímco do USA loni vyvezlo letecké díly za 1,45 miliardy dolarů, americký export letadel do EU dosáhl 12 miliard dolarů. Japonsko a Švýcarsko pak varují před dominovým efektem pro globální výrobu – od motorů po avioniku.
Boeing se přitom snaží balancovat. Na jedné straně zdůrazňuje, že jeho nejnovější modely 737 MAX 10 a 777X obsahují „více než 88 % dílů amerického původu“. Na druhé straně však v dokumentech vyzývá k obnově bezcelního režimu z Dohody o civilním letectví z roku 1979, kterou Trump opustil. Argumentem mu je i květnová obchodní dohoda s Británií, jež cla na letadla výslovně vylučuje. „USA by měly zajistit bezcelní režim ve všech dohodách,“ píše Boeing. Paradoxně tak stojí proti vlastní vládě.
Rozpolcené domácí tržiště: Odboráři vs. aerolinky
Zatímco mezinárodní aktéři jednotně kritizují cla, v USA zuří vnitřní konflikt. Odborový svaz UAW (United Auto Workers), zastupující 10 000 leteckých pracovníků, plány na cla podporuje. Odvolává se na drastický pokles zaměstnanosti v oboru – z 850 000 pracovních míst v roce 1990 na současných 510 000. „K ochraně dodavatelského řetězce jsou cla a výrobní kvóty nezbytné,“ tvrdí UAW. Tento postoj však naráží na zuřivý odpor aerolinií. Delta Air Lines, JetBlue a další dopravci varují před zdražením údržby, snížením bezpečnosti a kaskádovým zdražováním letenek. „Obchodní politika musí stabilizovat systémy, ne je rozvracet,“ píše JetBlue v reakci na UAW.
Robin Hayes, šéf Airbusu pro americký trh, dodává pragmatický argument: „Vytvořit 100 % domácí dodavatelský řetězec je nerealistické.“ Upozorňuje, že 40 % dílů pro letadla montovaná v USA pochází ze zahraničí. Nová cla by tak paradoxně poškodila i americké montážní linky – včetně závodů Airbusu v Alabamě. Ministerstvo obchodu přitom v květnu spustilo vyšetřování podle paragrafu 232, který umožňuje uvalit cla z důvodu „národní bezpečnosti“. Rozhodnutí se očekává do konce léta.
Budoucnost v sázce: Bezcelní svět, nebo spirála odvet?
Hrozící tarify nejsou hypotetickou hrozbou. Trump již zavedl 10% clo na téměř všechny dovozy letadel a dílů. Nyní však hrozí eskalace – vyšetřování podle paragrafu 232 by mohlo vést k dalším, možná i dvojciferným ceům. To by znamenalo konec éry předvídatelnosti, jež podle dokumentů EU umožnila „explozi inovací a růstu“. Pokud Washington nepřistoupí na obnovu Dohody o civilním letectví, čeká odvětví chaos: výrobci jako Airbus či Embraer budou nuceni přesunout výrobu mimo USA, aerolinky zdraží letenky až o 15 % a bezpečnostní inspekce se prodraží. Jak shrnul šéf Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA): „Zdanit křídla, jež spojují svět, je ekonomická krátkozrakost.“ Napětí tak visí ve vzduchu – stejně jako letadlo na snímku ze zatmění slunce v Gruzii, metafora nejistoty, jež zastiňuje celý průmysl.