Tim Berners-Lee je génius, díky kterému vám jdou „ty internety“
Shutterstock.com
Technologie
Tvůrce webu varuje: Generativní AI může zničit ekonomiku internetu
Multimiliardový reklamní model, na němž stojí ekonomika internetu, se může podle tvůrce webu Tima Bernerse-Leeho zhroutit kvůli rozmachu generativní umělé inteligence. Pokud budou obsah webových stránek místo lidí číst jazykové modely jako ChatGPT, ztratí systém založený na reklamě své základy, varoval zakladatel World Wide Web na konferenci deníku Financial Times.
tmn
Multimiliardový reklamní model, na němž stojí ekonomika internetu, se může kvůli rozmachu generativní umělé inteligence (AI) zásadně proměnit nebo zcela zhroutit.
Na konferenci deníku Financial Times před tím varoval Tim Berners-Lee, tvůrce systému World Wide Web (WWW), který položil základy dnešního internetu.
Podle Bernerse-Leeho spočívá problém v tom, že čím dál více obsahu přestávají číst lidé a místo nich jej zpracovávají velké jazykové modely (LLM) jako ChatGPT.
„Pokud budou všechny webové stránky číst jen LLM, lidé budou žádat odpovědi od modelů – a celý reklamní model webu se začne rozpadat,“ uvedl.
Online reklama je přitom základem financování obrovské části digitální infrastruktury a stála za růstem technologických gigantů, jako jsou Google či Meta.
Reklamní systém internetu je podle Bernerse-Leeho postaven na předpokladu, že stránky navštěvuje člověk. Pokud však návštěvnost tvoří převážně automatizované systémy, ztrácí reklama smysl.
Google už čelí první vážné hrozbě pro svou dominanci ve vyhledávání od nástupu ChatGPT v roce 2022. Firma reagovala spuštěním režimu s prvky AI, který místo klasického seznamu odkazů nabízí uživatelům přímo konverzační odpovědi. Tento krok však dále snižuje návštěvnost webů, na nichž reklama stojí.
Podle šéfa Mozilly Marka Surmana stojí současný systém na rozcestí. Krizi by podle něj měly firmy i regulátoři využít k posílení ochrany soukromí a větší kontrole uživatelů nad jejich daty. „Je to příležitost vytvořit modely, které budou více respektovat soukromí a svobodu uživatelů,“ uvedl.
Reklamní model internetu však podle Surmana hned nezmizí. „Bude mít dlouhý poločas rozpadu,“ odhaduje. Společnost Alphabet, mateřská firma Googlu, přesto oznámila rekordní čtvrtletní tržby přes 100 miliard dolarů, což naznačuje, že éra klasické online reklamy ještě zdaleka neskončila.
S využitím ČTK