nový hypersport Ferrari F80

nový hypersport Ferrari F80

se svolením společnosti Scuderia Ferrari

Trend, který šokuje automobilový svět: Ferrari láká Generaci Z. Jak to dělají?

Italský výrobce supersportů Ferrari boří stereotypy. Zatímco si generace Z stěžuje na nedostupné bydlení, čtyřicátníci si pořizují Ferrari. A čekají na něj déle než na hypotéku.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Mladá krev za volantem

Ještě před rokem a půl byste průměrného kupce Ferrari popsali jako muže středního věku s přehledným účtem ve švýcarské bance. Dnes se však obraz mění: 40 % nových klientů slavné automobilky nedosáhlo čtyřicítky. „Je to náš úspěch. Mladí vnímají Ferrari nejen jako auto, ale jako kulturu,“ řekl šéf společnosti Benedetto Vigna v exkluzivním rozhovoru pro CNBC na summitu CONVERGE LIVE v Singapuru. Trend je zřetelný: zatímco v roce 2023 tvořili mladí kupci 30 %, nyní jejich podíl výrazně roste.

Proč? Ferrari vsadilo na hybridní modely a omezené edice, které rezonují u generace, která vyrostla na Instagramu a má ráda luxus. „Jeden 37letý klient nám řekl: ‚Chci auto dřív, než mi bude 40.‘ Odpověděl jsem: ‚Dostaneš ho v 39,‘“ směje se Vigna. Čekací lhůta přes dva roky se zdá být paradoxně výhodou – vytváří mystérium. I 78letý zájemce prý nedávno naléhal: „Nemůžu čekat!“ Šéf mu odvětil: „Právě proto.“

Exkluzivita nad zlato

Značka z Maranella si drží status nedostupného snu. Tři čtvrtiny vozů míří k stávajícím klientům, nováčci mají smůlu. „Vždy vyrobíme o auto méně, než trh žádá,“ citoval zakladatele Enza Ferrari během summitu Vigna. Strategie funguje: čekací listiny jsou delší než fronty na nejvyhlášenější michelinské restaurace. A ceny? Základní model Roma začíná na 3,5 milionech korun, limitované série se draží i na trojnásobek.

„Někteří si myslí, že bychom měli zrychlit výrobu. Ale právě čekání je součástí zážitku,“ vysvětluje CEO. Proč riskovat přehlcenost trhu? Stačí připomenout osud značek jako Maserati, které po masové produkci ztratily lesk.

Elektrifikovaný sen: první čistě elektrické Ferrari vyjede v říjnu

9. října odhalí Ferrari svůj první elektromobil, půjde o okamžik, který fanoušci buď zbožňují, nebo zatracují. „Někteří klienti nikdy elektrické Ferrari nekoupí. Jiní zase chtějí jen EV,“ přiznává Vigna. Šest nových modelů na rok 2025 zahrnuje spalovací, hybridní i čistě elektrické vozy – společnost tak sází na všechny karty zároveň.

Výroba EV proběhne v Itálii, což je jasný signál: elektřina nebude synonymem pro odklon od tradic. „Jsem hrdý, že jsme tuto cestu zvolili. Je to přirozený vývoj,“ dodává Vigna. Zda uspějí, ukáže čas. Jedno je jisté: ať už pod kapotou bzučí motor nebo baterie, tvar prancing horse zůstane symbolem snu.