Atraktivita ruské severní námořní cesty roste. Směřuje přes ni stále více ropy a plynu do Číny

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Celý článek
0

V sobotu Česko zasáhne spalující vedro. Víte, jak vysoké teploty ovlivňují léky a jejich užívání?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Celý článek
0

Komentář: Digitální blamáž roku. Portál stavebníka je nedodělek, jaký Česko ještě nezažilo

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Celý článek
0

Do Česka neteče ropa. Vlády se na to neptejte

Jedna zapadlá zpráva o přívalech sněhu v rakouských Alpách odhalila bezpečnostní problém roky neřešený Sobotkovou ani Babišovou vládou.

Sněhová bouře z 10. prosince vyřadila z provozu čerpací stanici ropovodu TAL, vedoucího z Terstu do německého Karlsruhe, a do Česka od té doby neproudí ropa. Respektive takzvaná sladká ropa vhodná pro výrobu benzinu, již zpracovává rafinerie v Kralupech. Nyní jede na vlastní zásoby, a až dojdou, na stát se nebude moci obrátit. Ve strategických rezervách tahle ropa není.

Situace se má asi takto. Správa hmotných rezerv má na svém účtu miliardu korun pro nákup ropy nebo ropných produktů. Čeká se jen na schválení vládou. Jenže ta nákup opakovaně neschválila. A to ani letos na jaře, když byly ceny tak nízko, že by místo miliardy utratila za požadované množství kolem 400 milionů korun. Onen nákup je důležitý pro to, aby se splnil zákon, jímž se Česko zavázalo, že bude mít pro případ krize ropné zásoby na 90 dní. Už roky je nemá. Aktuálně jsme na 83 dnech.

Premiér Andrej Babiš má ke svému trucu dva důvody. Pokud by se něco mělo pořizovat, chce raději ropu na výrobu nafty. Ta proudí z Ruska do rafinerie v Litvínově, jenže jejími krizovými zásobami stát už disponuje. Premiérova teze je, že v případě krize je potřeba zejména nafta. Úplně nejraději by Babiš ale nepořizoval nic a miliardu z účtu správy sebral. Jenže to tak lehce nejde, protože je účelově vázána právě na ropu.

Správě by ve finále bylo i jedno, co za ropu (případně zpracovaný benzin či naftu) se nakoupí. Její návrhy, které nosí na vládu ministerstvo průmyslu, jsou ale vždycky odmítnuty. Dalším důvodem premiérova postoje je fakt, že správa je jedním z mála úřadů, které ANO ještě neobsadilo a nemá důvod ji hýčkat. Řídí ji Pavel Švagr, který má blízko k ČSSD.

S výpadky ropovodu má Česko své zkušenosti. Když loni v květnu kvůli kontaminaci nešla zpracovávat ropa v Litvínově, správa sáhla do zásob a na cenách u čerpacích stanic řidiči nepoznali nic. Nyní je situace o něco těžší. Pokud Rakušané ropovod včas nezprovozní, Česko bude muset nakupovat daný druh ropy na zahraničních trzích. Může se tak krátkodobě stát obětí finančních strategií a to už by řidiči u benzinek pocítili. 

Celá tato úplně zbytečná situace je důkazem, jak vláda ke svému mandátu přistupuje. Zodpovídá se jen jednomu muži a jen na jeho náladě a osobních vztazích leží chod této země.