Big Mac menu z McDonald's

Big Mac menu z McDonald's

Shutterstock.com

Co nám fast foody říká o stavu americké ekonomiky

Fast casual – dříve synonymum pro zdravější, stylovější a jen lehce dražší oběd – dnes působí jako první oběť ekonomické kocoviny. Řetězce jako Sweetgreen, Cava nebo Chipotle hlásí úbytek zákazníků, klesající tržby a rostoucí obavy. Dříve populární podniky s avokádem a quinoa v hlavní roli narážejí na limity ochoty lidí utrácet. Příliš drahé na každodenní jídlo, příliš málo na zážitek.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Podle výzkumné agentury Circana snědli Američané mezi lednem a březnem o miliardu méně restaurací než před rokem. Výsledky mluví jasně: růst Cavy zpomalil na 2,1 %, Sweetgreen klesl o 7,2 %, Chipotle o 4 %. „Zákazník se ztrácí v mlze. Všechno se mění, je těžké vidět jasně,“ uvedla Tricia Tolivar, finanční ředitelka Cavy. Šéf Sweetgreen Jonathan Neman začal od dubna pozorovat opatrnější chování, které se časově kryje s poklesem spotřebitelské nálady – tou, kterou zasáhl Trumpův návrat cel.

Inflace, cla a opatrnost

Zpomalení restaurací není jen účetní jev – je to odraz změny v chování spotřebitelů. Inflace sice v červenci dosáhla 2,7 %, ale tzv. jádrová inflace vyskočila na 3,1 %. K tomu se přidává zpomalující růst zaměstnanosti a rostoucí ceny dovozu kvůli novým clům. Kombinace těchto faktorů snižuje disponibilní příjem domácností.

„Utahování opasků u jídla mimo domov je jedním z prvních signálů ekonomického tlaku,“ říká profesor Todd Belt z George Washington University. „Nejde jen o vynechaný večer – ale o každodenní rozhodnutí.“

Index spotřebitelské důvěry Michiganské univerzity sice v červenci mírně vzrostl na 61,7, ale výhled do budoucna zůstává pesimistický: očekávací index klesl na 57,7, o více než 16 % méně než před rokem.

Hodnota vítězí

Zatímco některé řetězce tápou, jiné přizpůsobují svojí strategii trendu. McDonald’s nasadil $5 kombo a upravené menu McValue – tržby tak vzrostly o 2,5 %. „Musíme znovu oslovit nízkopříjmového zákazníka,“ řekl CEO Chris Kempczinski. Chili’s skóruje s nabídkou „3 for Me“ od $10.99, což vedlo k 31% nárůstu tržeb. Domino’s přidalo 5,6 %, Papa John’s se vrátil do růstu.

Naopak Sweetgreen a spol. bojují se svou cenovou pozicí. „$16 za misku, $3 za guacamole, $3 za pití – to už si dám radši normální večeři,“ komentují lidé na sociálních sítích.

Značky se snaží přizpůsobit: Sweetgreen zavádí exkluzivní věrnostní misky, Cava nabírá tisíce členů týdně. Přesto to nestačí. Chipotle snížilo výhled růstu tržeb a COO Scott Boatwright říká: „Zákazník dnes hledá hlavně hodnotu.“