Amerika se vždycky pyšnila svými koráby silnic

Amerika se vždycky pyšnila svými koráby silnic

Shutterstock.com

Celní válka a růst cen

Trumpova cla na auta: tyhle značky zdraží nejvíc. A nejsou to jen ty, u nichž to čekáte

Navrhovaná 25procentní sazba na dovoz aut do USA může řádně přepsat cenové mapy vozidel. Proč zasáhnou americkou ikonu? A které značky pláčou nad tím, že v tichosti přesunuly výrobu za hranice?

tmn

Buick je sice tradiční americká značka a svého času ikona dálnic ve Spojených státech, doplatí ale na rozhodnutí přesunout výrobu na východ. Většinu svých modelů totiž dnes vyrábí v Číně a Jižní Koreji. Výsledkem je, že právě tahle automobilka, založená už v roce 1899, bude nejtvrději zasažena plánovaným 25procentním clem na dovoz automobilů mimo Severní Ameriku.

Vyplývá to z nové analýzy zveřejněné Visual Capitalist a Insurify, o níž informuje ekonomický web Oilprice.com. Buick podle jejich dat zdraží své modely až o 22 procent, což je nejvíce ze všech sledovaných značek.

Podobně vysoké navýšení cen se očekává i u jihokorejských brandů Hyundai a Kia, které se rovněž opírají o produkci mimo Severní Ameriku.

Přestože Hyundai v roce 2024 otevřel nový závod Metaplant America ve státě Georgia, schopný produkce až 500 tisíc vozů ročně, většina jeho nabídky stále pochází z Jižní Koreje. I proto analytici očekávají, že ceny v případě tohoto výrobce v USA porostou o 21 až 22 procent.

Z analýzy rovněž vyplývá, že značky jako BMW, Mazda nebo Lexus, které spoléhají na dovoz z Evropy či Japonska, rovněž výrazně zdraží – zhruba v rozmezí 17 až 19 procent.

Japonští výrobci Nissan, Toyota či Subaru se pohybují lehce pod touto hranicí, okolo 14 až 16 procent. Ani tradiční americké značky jako Chevrolet, Ford či GMC se nevyhnou růstu cen, neboť část jejich komponent stále pochází ze zahraničí. U těchto producentů aut se počítá s cenovým nárůstem mezi 12 až 15 procenty.

Nejméně dopadne navrhované clo na automobilky, které mají výrobu a většinu dodavatelského řetězce přímo ve Spojených státech. Příkladem je Tesla, jejíž produkce se soustředí do kalifornského Fremontu a texaského Austinu.

Díky této strategii se očekává pouze tříprocentní navýšení cen – nejmenší mezi všemi výrobci. Tesla by tak mohla z nových pravidel vytěžit výhodu na trhu, a to i přes to, že její prodeje v dubnu meziročně klesly o 16 procent.

Podobně mírně zasáhnou cla i značky Honda a Jeep, které rovněž silně spoléhají na výrobu ve Spojených státech. Jejich ceny se podle odhadů zvýší o šest až osm procent. Klíčem k menšímu dopadu je nejen místo montáže, ale i podíl amerických komponent.

Podle metodiky, kterou Insurify použilo, se totiž clo uplatňuje pouze na část vozu pocházející mimo USA – nikoli na celý výrobek. Pokud tedy automobilka vyrábí v Severní Americe a dováží jen část komponent, výsledné clo je nižší.

Návrh cel přichází v době, kdy americký automobilový průmysl čelí silnému tlaku globalizovaných dodavatelských řetězců. Celní sazby, které prosazuje prezident Donald Trump jako součást své obchodní agendy, mají za cíl podpořit domácí průmysl. Ve skutečnosti však mohou rovněž výrazně ovlivnit ceny a nabídku zboží pro americké spotřebitele.