Čínský sen o luxusu se vypařuje, evropské značky trpí

www.chatgpt.com - vytvořeno pomocí nástroje Dall-E 2

Čínský sen o luxusu se vypařuje, evropské značky trpí

Akcie předních evropských luxusních značek zaznamenaly ve čtvrtek výrazný pokles. Obchodníci uvádějí jako hlavní důvod rostoucí obavy z oslabující poptávky na klíčovém čínském trhu, což souvisí s nejnovějšími známkami zpomalení druhé největší světové ekonomiky.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Index akcií deseti nejvýznamnějších evropských luxusních značek klesl o více než 3 %, přičemž se blížil k minimu zaznamenanému během srpnového propadu trhu. Akcie giganta v sektoru luxusu, společnosti LVMH, také na pařížské burze klesly o více než 3 %.

Mezi nejvýraznější propadáky na evropském indexu STOXX 600 patřily akcie Hermes s poklesem o 6 % a italské Brunello Cucinelli s 5% poklesem. Pro srovnání, samotný index STOXX 600 klesl pouze o 0,4 %.

Obavy z vývoje na čínském trhu podpořila zpráva o zpomalení růstu aktivity v sektoru služeb, a to navzdory očekávanému letnímu cestovnímu vrcholu. Některé firmy dokonce začaly propouštět zaměstnance kvůli obavám z rostoucích nákladů.

Analytici také poukazují na zprávu v médiích o zmenšování vlajkové prodejny Tiffany (vlastněné LVMH) v Šanghaji jako na další faktor ovlivňující pokles akcií luxusních značek. Jelena Sokolova, seniorní analytička ve společnosti Morningstar, komentuje situaci slovy: „Obavy z poptávky v Číně nepřiměřeně zasáhly sektor luxusního zboží." Dodává, že zmenšení vlajkové prodejny by mohlo signalizovat "potenciální dominový efekt" a že "toto je prostor, který je třeba sledovat“.

Situaci dále komplikuje varování americké vlády před převzetím U.S. Steel japonskou společností Nippon Steel, které označuje za potenciální riziko pro národní bezpečnost.

Negativní trend v luxusním sektoru potvrzuje i nedávné oznámení prodejce kosmetiky Sephora (součást skupiny LVMH) o snižování počtu zaměstnanců v Číně v reakci na omezování nákupů kosmetických produktů místními spotřebiteli.

Analytici a odborníci na luxusní zboží varují, že pokles výdajů na luxusní produkty v Číně se pravděpodobně v letošním roce neobrátí. Tato situace tak nadále zůstává zdrojem nejistoty pro evropské luxusní značky a jejich investory.