Fúzní elektrárny už nejsou sci-fi, Evropa je může mít do třiceti let

Řízenou termojadernou fúzí se věda zabývá už od konce druhé světové války a za tu dobu výzkum hodně pokročil. V současnosti už probíhá výzkum na desítkách experimentálních reaktorů po celém světě včetně tokamaku v Česku. „Pokud vše půjde dobře, mohli bychom se první skutečné fúzní elektrárny dočkat kolem roku 2050,“ říká Radomír Pánek, ředitel Ústavu fyziky plazmatu AV ČR.

Řízenou termojadernou fúzí se věda zabývá už od konce druhé světové války a za tu dobu výzkum hodně pokročil. V současnosti už probíhá výzkum na desítkách experimentálních reaktorů po celém světě včetně tokamaku v Česku. „Pokud vše půjde dobře, mohli bychom se první skutečné fúzní elektrárny dočkat kolem roku 2050,“ říká Radomír Pánek, ředitel Ústavu fyziky plazmatu AV ČR.

Celý článek
0

Z čeho se hroutí boháči? Většina lidí to nechápe

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Celý článek
0

Sto milionů Američanů nemá na to mít děti. USA trápí fenomén Alice

Jsou moc zhýčkání? Přecitlivělí? Příliš pohodlní a nezodpovědní? Důvodů, proč mladé páry často nechtějí děti, by se jistě našlo dost. Pro řadu vyspělých států je tento fenomén takzvaných Dinků velký problém. Ještě větším jsou však lidé, kteří spadají do kategorie Alice. O co jde?

Jsou moc zhýčkání? Přecitlivělí? Příliš pohodlní a nezodpovědní? Důvodů, proč mladé páry často nechtějí děti, by se jistě našlo dost. Pro řadu vyspělých států je tento fenomén takzvaných Dinků velký problém. Ještě větším jsou však lidé, kteří spadají do kategorie Alice. O co jde?

Celý článek
0

Čeští herní vývojáři trhli rekord. Loni utržili sedm miliard

Výsledky tuzemských vývojářských studií byly loni o třetinu lepší než v roce 2020. Přes devadesát procent tržeb přišlo ze zahraničí.

Čeští herní vývojáři trhli rekord. Loni utržili sedm miliard
ilustrační foto | Shutterstock.com

Herní průmysl patří dlouhodobě mezi výstavní skříně českého sektoru informačních technologií a tuto pozici potvrdili vývojáři i loni. Za rok 2021 utržila tuzemská herní studia přes 7,1 miliardy korun, tedy o třetinu více než v roce 2020. Celkový zisk byl meziročně vyšší o čtrnáct procent: celkem dosáhl bezmála 2,1 miliardy. Jde o historicky nejlepší výsledek.

Podle Asociace českých herních vývojářů celý herní sektor, na rozdíl od jiných oborů, těžil v posledních dvou letech z covidu. Poptávka po hrách se kvůli restrikcím a lockdownům zvyšovala i během pandemie. 

Herní průmysl navíc není závislý na tradičních distribučních cestách, jejichž přerušení v posledních dvou letech způsobilo velké problémy například průmyslu. Dokazují to i výsledky českých studií: zhruba 95 procent jejich příjmů pocházelo navzdory pandemii ze zahraničí. Největší trhy pro tuzemské programátory představovaly Spojené státy, Velká Británie, Čína, Německo a Francie.

Jen v loňském roce vzniklo podle asociace čtrnáct nových vývojářských firem, které se orientovaly na herní oblast. Celkem jich tak na konci roku v Česku působilo 135, z toho zhruba polovina sídlila v Praze a přibližně čtvrtina v Brně. Dohromady všechny herní firmy zaměstnávaly přes 2,3 tisíce lidí.

Podobně jako další IT obory i herní vývojářství je zároveň jasnou doménou mužů. Ti tvořili přes čtyři pětiny všech zaměstnanců herních studií. Vývoj počítačových a mobilních her přitom zároveň nejvíc láká mladší ročníky – skoro tři čtvrtiny zaměstnanců byly mladší 35 let.

Důkazem, že IT nezná hranic, je národnostní složení vývojářů. Skoro dvě čtvrtiny jich pochází ze zahraničí, a to jak ze zemí EU, tak mimoevropských destinací. Ani tak loni nebyl pracovníků dostatek: mezi nedostatkové profese patřili především programátoři, grafici a animátoři.