Vlak Českých drah

Vlak Českých drah

Shutterstock

Železnice

Zisk Českých drah loni klesl o 66 procent. Cargo bylo v minusu

Skupina České dráhy (ČD) loni hospodařila se ziskem 1,3 miliardy korun. Výsledek je o 66 procent horší ve srovnání s rokem 2023, kdy měl dopravce zisk 3,8 miliardy korun.

čtk

Na zisku se podílely všechny společnosti skupiny s výjimkou ČD Cargo, nákladní doprava skončila ve ztrátě 945 milionů korun. Na tiskové konferenci o tom dnes informoval předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec. České dráhy loni přepravily 168,8 milionu cestujících, meziročně o tři procenta více.

Mateřské České dráhy loni vykázaly hrubý zisk 2,08 miliardy korun, na zisku celé skupiny mají největší podíl. Předloni vykázaly hrubý zisk tři miliardy korun. Společnost ČD Cargo v roce 2023 hospodařila se ziskem 733 milionů korun.

Loni přepravila 56,7 milionu tun nákladu, tedy o 2,7 milionu tun méně než v předešlém roce. Menší přepravní výkony způsobil pokles přeprav dřeva, omezení produkce huti Liberty Ostrava nebo snížení přepravy hnědého uhlí do elektráren a tepláren.

Dráhy loni do nových vlaků investovaly 18 miliard korun, dopravce převzal 141 nových vlaků a lokomotiv. Na kolejích přibylo osm ComfortJetů, 54 RegioPanterů, 56 RegioFoxů, 22 lokomotiv Vectron a čtyři bateriové RegioPantery. „Jedná se o první bateriové vlaky na území České republiky,“ doplnil Krapinec.

Na kolejích tak podle něj přibylo 22 tisíc sedaček. Za roky 2024 a 2023 dráhy podle Krapince převzaly více než 200 vlaků a lokomotiv, což je více než za předchozích deset let. V letech 2011 až 2021 dráhy na koleje přidaly 170 nových vlaků.

Nové vlaky podle Krapince do vlaků lákají více cestujících. Dráhy jich loni přepravily meziročně o 4,4 milionu více. Přepravní výkon, tedy součet vzdáleností, na kterou byli ve vlacích ČD přepraveni jednotliví cestující, loni vzrostl o 200 milionů na 8,3 miliardy kilometrů. Lidé průměrně jezdili na vzdálenost 49,1 kilometru, stejně jako předloni.

Dráhy loni také investovaly 1,1 miliardy do servisu. Zahájily stavbu opravárenských hal v Havlíčkově Brodě a v Chebu. Opravou také prošla vjezdová část centra údržby Praha jih v pražské Michli.

ČD chystají i další investice do údržbových center. Do roku 2031 plánují investice za více než 12 miliard korun. „Letos začala rozsáhlá rekonstrukce haly v Olomouci, další investice připravujeme v Českých Budějovicích, České Třebové, Hradci Králové nebo v Praze,“ řekl Krapinec.

Podle Krapince se loni ve ztrátového hospodaření ČD Cargo projevilo snížení hodnoty majetku. „Hospodářský výsledek negativně ovlivnily především transakce vztahující se k pokračujícímu procesu zeštíhlení firmy, tedy rezervy na odstupné zaměstnancům a snížení hodnoty majetku, který se v dalších letech stane zbytným,“ řekl Krapinec. Tyto transakce tvořily jednu miliardu korun.

Skupinu Českých drah tvoří osobní dopravce a nákladní ČD Cargo. Do skupiny patří i Výzkumný ústav železniční, poskytovatel datových služeb ČD-Telematika nebo poskytovatel ICT služeb ČD Informační systémy. Skupina zaměstnává více než 20 tisíc lidí, z toho přibližně 13 500 lidí pracuje v osobní dopravě.