Příslušenství pro mobilní zařízení je významný a rostoucí segment, ve kterém se vedle mobilních telefonů točí miliardy korun

Příslušenství pro mobilní zařízení je významný a rostoucí segment, ve kterém se vedle mobilních telefonů točí miliardy korun

Foto: Fixed.zone (publikováno se svolením)

Trh s příslušenstvím

Češi mají v mobilních „hračkách“ uloženo přes 42 miliard. Nejvíc za ně utrácí generace Z

Průměrný Čech vlastní mobilní příslušenství v hodnotě 6 200 korun. Největší částky utrácejí mladí lidé, kteří doplňky využívají nejen pro jejich praktičnost, ale i jako módní prvek. Podle expertů bude poptávka po tomto segmentu dál růst.

red

Češi vlastní příslušenství k mobilním telefonům, tabletům a nositelné elektronice za více než 42 miliard korun. Vyplývá to z průzkumu Instant Research pro společnost Fixed.zone, který má redakce Hrotu24 k dispozici. Nejvíce do doplňků investuje mladá generace a muži. Převážnou část tvoří sluchátka, nabíječky a powerbanky.

Průměrná cena telefonu mezi Čechy ve věku 18–65 let činí 11 400 korun. V příslušenství má ale každý v průměru dalších 6 200 korun, tedy více než polovinu hodnoty samotného zařízení. Celkově lidé drží v telefonech téměř 78 miliard a v doplňcích přes 42 miliard korun.

„Mobilní technologie se z pracovního nástroje staly i módním doplňkem a zdrojem zábavy. Trh s příslušenstvím proto roste, i když prodeje samotných telefonů stagnují,“ vysvětluje datový ekonom Petr Bartoň.

Nejvíce peněz Češi investují do sluchátek – v průměru 1 900 korun na osobu, tedy 31 procent všech výdajů. Následují nabíječky s 24,5 procenty (1 500 korun) a powerbanky s 14,6 procenty (900 korun). Další částky míří do krytů, pouzder, držáků, stojanů, klávesnic, kabelů či stylusů.

Mladí lidé ve věku 18–26 let mají v příslušenství uložených průměrně téměř 8 tisíc korun. S věkem částka klesá – lidé nad 54 let vlastní doplňky o více než tři tisíce levnější.

„Generace vyrostlé na mobilech budou tvořit stále větší podíl populace, což zajistí dlouhodobý růst trhu,“ dodává Bartoň. Muži přitom investují asi o 700 korun více než ženy.

Nejrozšířenější značkou telefonu v Česku je Samsung (28,2 procenta), následovaný Xiaomi (25,4 procenta) a iPhonem (23,7 procenta). iPhone vlastní téměř polovina nejmladší věkové skupiny, zatímco Samsung dominoval u lidí ve věku 36–53 let.

Průměrná cena telefonu klesá se stoupajícím věkem. Muži za telefony utrácejí o 1 500 korun více než ženy. Češi mění telefon průměrně jednou za čtyři roky. Nejčastěji ho obměňují lidé středního věku, nejméně pak lidé nad 54 let – ti si pořizují nový přístroj zhruba po 4,5 letech, zjistil průzkum.

Podle odborníků budou nákupy příslušenství růst rychleji než samotných telefonů. „Telefony se staly procesorem, který rozšiřujeme chytrými doplňky. Ten není třeba obměňovat tak často, zatímco příslušenství se mění a přibývá,“ říká Bartoň.

Průzkum pro FIXED.zone provedla agentura Ipsos na vzorku 1 048 respondentů ve věku 18–65 let.