Aby spotřebitel smlouvě skutečně porozuměl, měl by si ji projít bod po bodu
Shutterstock.com
Vyznáte se v účtech?
Češi mají v energiích zmatek: polovina lidí tápe ve smlouvě s dodavatelem, potíže mají i s vyúčtováním
Češi mají o svých platbách za energie přehled, ale polovina lidí nedokáže plně porozumět své smlouvě s dodavatelem. Téměř 44 procent z nich si navíc smlouvu neprostuduje celou a přečte si jen hlavní body. Češi mají často i potíž s pochopením samotného vyúčtování. Vyplývá to z průzkumu online srovnávací služby Rixo.cz realizovaného prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.
Češi se ve svých pravidelných platbách za energie orientují poměrně dobře – až 85 procent z nich má přehled o tom, kolik měsíčně utratí za elektřinu či plyn. Když ale přijde na samotnou smlouvu s dodavatelem, pozornost už často klesá. Skoro polovina lidí si ji nepřečte celou a zaměří se jen na základní informace, část lidí (sedm procent) si ji nepřečte vůbec.
Až 51 procent respondentů navíc přiznává, že podmínkám smlouvy rozumí jen částečně. Vyplývá to z tiskové zprávy společnosti Rixo.cz, kterou má redakce Hrotu k dispozici.
Aby spotřebitel smlouvě skutečně porozuměl, měl by si ji projít bod po bodu. Důležité je vědět, na jak dlouho je smlouva uzavřená, zda má fixní, nebo proměnlivou cenu – a kdy končí období fixace.
Pozornost si zaslouží i výše stálého měsíčního platu nebo způsob informování o změně ceny a možnosti, jak lze upravit výši záloh.
Při prostudování smlouvy je důležité hledět na detaily. Pokud jsou pro spotřebitele jednotlivé podmínky příliš složité, můžou si nechat poradit od odborníka, například prostřednictvím online srovnávačů energií, které poskytují poradentství zdarma. Přehlížet i na první pohled nevýznamná ustanovení se ovšem rozhodně nevyplácí.
„Mnoho lidí si nevšímá informací, které se na první pohled mohou zdát nepodstatné, ale později přinášejí nepříjemná překvapení – například automatické prodloužení smlouvy nebo sankce při předčasném ukončení,“ upozorňuje Andrea Brádlerová ze služby Rixo.cz.
„Právě tyto opomenuté detaily mohou zkomplikovat i například samotné rozhodnutí o změně dodavatele. Často totiž bývají uvedené až v obchodních podmínkách nebo produktových přílohách, které zákazníci při podpisu smlouvy nečtou tak pečlivě,“ dodává. O změně dodavatele přitom podle listopadového průzkumu uvažuje čtvrtina respondentů, zatímco pětina už k ní v posledních třech letech přistoupila.
I vyúčtování bývá problém
Ani samotné vyúčtování energií není pro mnoho lidí úplně srozumitelné. Dobře se v něm vyzná jen 40 procent lidí a více než polovina chápe dokument jen částečně.
Celkem osm procent všech respondentů pak přehledu nerozumí vůbec a malá část (čtyři procenta) mu ani nevěnuje pozornost. Přitom právě z pravidelného vyúčtování mohou spotřebitelé nejlépe zjistit, zda mají nastavené zálohy odpovídající skutečné spotřebě.
Ačkoliv může vyúčtování za energie na první pohled působit nepřehledně, ve skutečnosti je rozděleno pouze do tří základních částí. Část A obsahuje informace o spotřebě na odběrném místě a výsledek vyúčtování (přeplatek či nedoplatek).
Část B přináší podrobnější přehled o spotřebě a cenách. Uvádí, kolik energie spotřebitel skutečně odebral, jaká byla průměrná cena za jednotlivé jednotky (např. kWh či m³) a z čeho se výsledná částka skládá – tedy z obchodní ceny, regulovaných poplatků za distribuci či stálého měsíčního poplatku.
Část C pak zahrnuje informace o smlouvě nebo i možnost reklamace. Energetický regulační úřad navíc uložil dodavatelům od roku 2022 povinnost uvádět konec fixace ceny právě i ve vyúčtování.
„Pro lepší orientaci doporučuji zkontrolovat zejména správnost odečtu, jednotkovou cenu energie a vývoj spotřeby oproti předchozímu období,“ upozorňuje Andrea Brádlerová.
„Pozor na odečet spotřeby pouhým odhadem. Ten může nastat ve chvíli, kdy distributor neodečetl měřidlo a zákazník si samoodečet neudělal. Výsledná hodnota pak může být výrazně vzdálená skutečné spotřebě,“ dodává.